Trollabotnnuten, Imsland (05.09.2021)

Written by sakkasa (Sander Heggen)

Ascents Trollabotnnuten (948m) 05.09.2021

Hadde en telt overnatting i Trollabotn, og fikk tanken om en kortere dagstur-etappe til Trollabotnnuten. Jeg gikk med å følge en av stein-urene oppover. Det manglet ikke på bratthetsgrad, men uten for mye pakning er det gjørbart. Etter hvert kommer en opp, og kan gjerne følge litt "innover" (nord) da Gullvatna på andre siden kommer til syne.

Videre opp er det litt mer stigninger, det er heller ingen merking eller tråkk her så det gjelder å følge med på landskap, konturer og finne en enkel nok vei opp.

Jeg valgte en av steinurene å følge opp

Utsikten er meget flott, man kan skimte ut til Yrkjefjorden, litt av Vikedalsdalen, fjellheien mot Suldal-grensa i øst og ellers Kaldanuten og dalen nedenfor. Det er varde, og gode sitteplasser i ly for vinden. På vegen ned igjen tok jeg ubevisst en annen steinur ned enn den jeg gikk opp. Den var litt røffere, og jeg anbefaler personlig å bruke den første istedenfor. Ellers er det også mulig, og kanskje tryggere, å komme fra nord, fra parkeringen med Roalkvam i Vikedal.

Yrkjefjorden er noe av det første en skimter på veien opp.

Tidsbruk var vel 1 time fra leirplass ved vestenden på Trollabotnvatnet. For annen referanse tok det meg omtrent 5 timer (medregnet pauser) fra parkering på bomveg i Ølmedal og opp til Trollabotnvatnet. Forhold var meget tørre, som gjorde de åpne myrene lette å tråkke over.

Fra toppen, retning mot nord.
En halv-grov skissert rute over hvor jeg gikk opp.