Dagstur til Pyttegga (19.09.2021)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Ascents Høgstolen (1,952m) 19.09.2021
Vest for Høgstolen (1,813m) 19.09.2021
Pyttegga (1,999m) 19.09.2021
Visits of other PBEs Zakariasvatnet p-plass (465m) 19.09.2021 09:11
Bilde #1: Utsikt over Reindalen mot Reindalsetra [710 m.o.h.] og Langvatnet [699 m.o.h.]. Her er jeg på veg opp til Øvre Reindalen, en hengedal på nordsida av Reindalen.
Bilde #2: DNT's hytter på Reindalsetra. Her kan man overnatte på vei til og fra Pyttegga, dersom man synes at turen helt fra Zakkariasdammen blir i lengste laget.

Til Pyttegga via Reindalsetra
Denne søndagen tok jeg en dagstur fra Zakariasdammen til Pyttegga [1999 m.o.h.]. Pyttegga er den høyeste fjelltoppen i Møre og Romsdal, og grensa mellom kommunene Fjord og Rauma er lagt akkurat over toppen. Man kan gå til Pyttegga enten fra Tafjorden på Sunnmøre, fra Ulvådalen oppe ved Bjorli i Romsdalen, eller man kan gå dit fra Billingen ved Skjåk øverst i Gudbransdalen. Fjellet ligger nokså avsides, så langt blir det uansett hvor man går fra; men den letteste ruta opp er den fra Ulvådalen via Pyttbua og opp. For meg var det imidlertid mye lengre å kjøre til Bjorli enn til Tafjorden, og etter å ha sett Pyttegga fra toppen på Svartegga helgen for 2 uker siden, var jeg sikker på at det var mulig å gå fram og tilbake fra Zakariasdammen til Pyttegga i løpet av én dag.

Bilde #3: Tverrelva på vei ned i Reindalen fra Øvre Reindalen. Fjellene i bakgrunnen er Illstigfjellet [1882 m.o.h.] og Småkoppegga [1721 m.o.h.].
Bilde #4: Ruta mellom Reindalsetra og Pyttbua er godt merket med varder og røde T'er. Traséen fra denne kanten opp på selve Pyttegga er imidlertid ikke merket.
Bilde #5: I tillegg er stien mellom disse hyttene er godt skiltet, så for meg var det bare å følge skiltingen mot Pyttbua, og så ta av fra stien når jeg nådde fram til foten av fjellet.
Bilde #6: Øvre Reindalen i vakre høstfarger. Til venstre i bildet sees Illstigfjellet og Småkoppegga. Til høyre sees Lågstolen [1434 m.o.h.].

Øvre Reindalen
Fra parkeringsplassen ved Zakariasdammen, ca. 8 km fra Tafjord "sentrum", er de første 6 km en ren transportetappe opp til Reindalsetra. DNT har et svært hyttekompleks ved Reindalsetra [710 m.o.h.], så dersom man ønsker å besøke mange topper i Tafjordfjella, kan det være en god idé å bo der i noen dager, og så gå passende dagsetapper med utgangspunkt derfra (Bilde #2). Fra Reindalsetra fulgte jeg stien langs Veltdalselva et lite stykke oppover, før jeg tok av til venstre, og fulgte en annen sti, som fører opp i Øvre Reindalen. Stiene i området er ganske godt skiltet, så det var bare å følge skiltingen i retning Pyttbua.

Bilde #7: Pyttegga kommer tilsyne idet jeg runder Lågstolen.
Bilde #8: Jeg nærmer meg foten av fjellet...
Bilde #9: Pyttegga i all sin majestet. På dette bildet har jeg tegnet inn ruta jeg benyttet opp til toppen og ned igjen. Det ble opp vestryggen og ned ei renne omtrent parallelt med sørryggen.

Øvre Reindalen var vakker i flotte høstfarger, og så snart jeg hadde rundet fjellet Lågstolen, kom Pyttegga til syne i all sin majestet (Bilde #7). I og med at stien jeg gikk på var ganske god, så jeg ikke noe poeng i å ta for tidlig av fra den, så jeg fulgte den nesten helt opp til Isholsvatna, før jeg tok av fra stien, og fulgte vestryggen opp på Pyttegga. Denne ryggen bød tildels på mye løs stein, og tildels på litt krevende klyving (Bilde #13), så det er ikke denne ruta jeg vil anbefale for folk flest. Har du om så bare et snev av høydeskrekk, er det bedre å gå østryggen opp fra Pyttbua; det er mer som en helt vanlig fjelltur. Det tok meg ca. 5 timer og 50 minutter å gå fra Zakariasdammen og opp på Pyttegga; hvorav 1 time og 20 minutter som gikk med for å komme meg opp til Reindalsetra.

Bilde #10: På veg opp mot vestryggen av Pyttegga.
Bilde #11: Utsikt over Øvre Reindalen.
Bilde #12: Et lite vatn i gropa mellom Pyttegga og Høgstolen. Toppen på Karitinden [1982 m.o.h.] sees i bakgrunnen.
Bilde #13: Vestryggen opp på Pyttegga byr på noen utfordringer; i nedre delen er det store, løse steiner, og høyere opp er det ganske så bratt klyving.
Bilde #14: Det er ganske bratt oppover vestryggen.
Bilde #15: Litt utfordrende, men likevel artig klyving oppover vestryggen.
Bilde #16: Under planlegging av denne turen, så vel som da jeg var underveis, benyttet jeg meg av Bratt-app'en på mobiltelefonen min. App'en er egentlig laget for at man skal kunne vurdere faren for snøskred om vinteren utfra hvor bratt terrenget er. App'en gir imidlertid også en idé om hvor vanskelig det vil være å klyve opp en fjellrygg eller ei fjelside: Grønt og lysegrønt er vanligvis grei skuring, og gult og oransje går som regel også greit; men ikke hvis det er glatte svaberg med lite å gripe fatt i. Rødt kan som oftest klyves, men kan være vanskelig ned igjen, og man må vurdere litt ut fra forholdene, og utfra hvor langt det røde partiet er, om man skal klatre med sikring eller ikke. Er det brunt eller lysebrunt, er vi over på klatring, med mindre det går en sti eller ei fjellhylle der, som ikke er bred nok til å bryte opp fargefeltet.
Bilde #17: Nærmer meg toppen...
Bilde #18: En liten titt ned igjen der jeg har kommet opp...
Bilde #19: Utsikt ned mot vannet mellom Pyttegga og Høgstolen.
Bilde #20: På toppen av Pyttegga, 1999 m.o.h.
Bilde #21: Utsikt fra Pyttegga mot fjella i Romsdalen; på dette bildet sees Finnan, Alnestinden, Kongen og Bispen.
Bilde #22: Utsikt fra Pyttegga mot Trolltindan i Romsdalen, dvs. pinaklene som flankerer toppen av Trollveggen.
Bilde #23: Utsikt fra Pyttegga mot flere tinder i Romsdalen.
Bilde #24: Utsikt mot Fremste Småkoppvatnet, Småkoppegga og Illstigbreen.
Bilde #25: Karitinden [1982 m.o.h.] rett sør for Pyttegga.
Bilde #26: Søre-Botnvatnet med Karitinden [1982 m.o.h.] bakom.
Bilde #27: Utsikt mot Høgstolen [1952 m.o.h.]
Bilde #28: Jeg fant ei slags renne, som jeg fulgte ned langs sørryggen på Pyttegga.
Bilde #29: Tilbakeblikk mot Pyttegga.

Retur over Høgstolen
På toppen var utsikten helt fabelaktig, og jeg kunne blant annet se helt til fjellene omkring Åndalsnes. Jeg tok en del bilder, og puttet i meg litt mat og drikke, og begynte så på tilbaketuren. Ned igjen fra toppen fant jeg ei renne like øst for sørryggen på Pyttegga. Ettersom jeg hadde god tid denne dagen, fant jeg på å legge tilbaketuren via Høgstolen [1952 m.o.h.]. Sørryggen på Pyttegga er forbundet til en rygg på nordsida av Høgstolen, og det bærer ikke lengre ned enn til ca. 1650 m.o.h. før det igjen bærer oppover. Under denne oppstigningen møtte jeg to Sveitsiske fotturister som jeg slo av en hyggelig prat med i et kvarters tid.

Bilde #30: På toppen av Høgstolen [1952 m.o.h.].
Bilde #31: Utsikt fra Høgstolen mot Svartegga [1936 m.o.h.].
Bilde #32: Tordsnose [1975 m.o.h.] med Langfonna.

Fra toppen på Høgstolen fulgte jeg så bare denne fjellkjeden vestover mot Lågstolen og videre ned igjen til Øvre Reindalen, like ovenfor fossen der Tverrelva renner ut av denne hengedalen, og ned i hoveddalen. Denne ruta har noen bratte både mellom Høgstolen og Lågstolen, og på vestsida av Lågstolen; men jeg brukte fargekode-kartet i Bratt-app'en for å finne en trasé jeg kunne følge ned. Vel nede i dalen igjen, krysset jeg elva, og fant stien jeg hadde fulgt innover dalen tidligere på dagen. Nå var det begynt å bli mørkt, og dermed var det på med hodelykt på resten av turen ned igjen til Reindalsetra og Zakariasdammen.

Bilde #33: Fjellryggen vestover langs Høgstolen. Ryggen leder via en bratt nedstigning ned til Lågstolen, og deretter via en ny bratt nedstigning ned i Øvre Reindalen, der jeg hadde kommet opp fra hoveddalen tidligere på dagen.
Bilde #34: Utsikt sørover fra Høgstolen. Det karakteristiske fjellet midt i bildet skal være Tundradalskyrkja [1969 m.o.h.], som ligger i Breheimen mellom Grotli og Fortun. Man kunne se langt av gårde denne dagen.
Bilde #35: Nausthornet [1895 m.o.h.] med Tordsnose [1975 m.o.h.] bakom.
Bilde #36: Fra Høgstolen fikk jeg plutselig øye på Lauparen [1434 m.o.h.] i det fjerne.
Bilde #37: Tilbakeblikk fra Høgstolen mot Pyttegga.
Bilde #38: Tilbakeblikk fra Lågstolen [1434 m.o.h.] mot Pyttegga.
Bilde #39: Et grønt vatn [1330 m.o.h.] mellom Illstigfjellet [1880 m.o.h.] og Småkoppegga [1794 m.o.h.]. Midtre småkoppvatnet?
Bilde #40: Siste 2 timer av turen ble med hodelykt; her på vei tilbake langs Zakariasvatnet.
Bilde #41: Den røde ruta er min GPS-tracking fra turen. For dem som måtte ønske seg en litt mer vanlig fjelltur, anbefales heller at man går til Pyttegga fra Ulvådalen ved Bjorli, dvs. langs den blå ruta; som går via Pyttbua [1161 m.o.h.], hvor man kan legge inn en overnatting på vei til og/eller fra Pyttegga.