Østre og Vestre Gumøyknuten på Gumøy i Kragerø (20.09.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Østre Gumøyknuten (106m) 20.09.2021 16:45
Gumøyknuten (113m) 20.09.2021 17:54
Nok en gang måtte rutetider til ferja studeres og heldigvis fant jeg en mulighet også denne dagen slik at jeg fikk til noen timer ute på Gumøy. Jeg ble sluppet av på sørsiden av øya og siktet meg inn på Østre Gumøyknuten først. Jeg fulgte en merket sti helt opp til det flotte utsiktspunktet sør for toppen. Her var det virkelig fint! Selve toppunktet kan man dessverre ikke si det samme om, det ligger en real bushetur omtent 150 meter lenger inn i skogen. Kratt og null utsikt fra selve toppunktet. Tilbaketuren gikk på samme stien og jeg fulgte så vei til Midtre Gumøy. Her tok jeg til høyre mot Rydningen og videre på sti opp til Vestre Gumøyknuten. Flott topp med panoramautsikt og hytte på toppen. Nå var det på tide å ringe rutebåten slik at jeg fikk skyss tilbake til Kragerø. Jeg hadde lite lyst til å vente til neste dag...
Jeg gikk ruta bratt ned til Vestre Gumøy og fulgte så veien tilbake til ferjekaia.
Ferja er på vei tilbake til Kragerø og turen kan begynne :)
Flott velkomst fra Gumøys innbyggere
Fin merkeet sti som går gjennom mye kulturlandskap på vei opp til Østre Gumøyknuten
Østre Gumøyknuten ses fra gården sørvest for toppen
Nydelig utsikt fra utsiktspunktet på Østre Gumøyknuten
Selve toppunktet på Østre Gumøyknuten er helt uinteressant
Eksotisk golfbane sørvest for Østre Gumøyknuten
Utsikt mot Kragerø fra Vestre Gumøyknuten
Vestre Gumøyknuten
Ser ut til at jeg slipper å tilbringe natta her ute på Gumøy ;)