Skardfjellet, Kolifjella og Nesåfjella (Grong 30-31-32/36) (19.09.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Berg Gård (340m)
Ascents Kolifjella (882m) 19.09.2021
Nesåfjella (877m) 19.09.2021
Skardfjellet (908m) 19.09.2021

Flott vær ei uke før elgjakta starter. Kjørte fra Grong og videre etter Fv 72 mot Sverige. Ved Nyneset i Sandøldalen går det en bomvei til venstre. Nesådalsveien med kr 60 i bompenger. Betales med Sms. Jeg tok av veien som går mot Berg Gård. Det er 8,9 km fra hovedveien og inn til Berg. Veien er i dårlig forfatning, med dype hull og høyt gress i midten. Jeg parkerte på gården og startet på den dryge anmarsjen. Det er T-merket sti helt til Skorovatn. Etter tre km. møtte jeg en mann fra Meløy som hadde gått fra Nordkapp. Målet hans var Lindesnes. Han hadde 40 dager igjen før han skulle på jobb, så han får det rimelig travelt. Etter ca. 8 km. kom jeg til ei åpen bu sør for høyde 717. Her kunne jeg starte bestigningen av de tre toppene jeg hadde som mål. Gikk først opp på Skardfjellet som har et trigpunkt og en varde. Satte kursen mot Kolifjella og krysset stien til Skorovatn. En liten varde på toppen. Her begynner gråberget for alvor med gråstein, små vann og fine gråbergflater å gå etter. Krysset skaret mellom vann 759 og Reinsjøen. Det er ingen markering på Nesåfjella. En flat topp. Gikk tilbake til skardet og ned mot Reinsjøen. Fulgte stien til mitt eget spor, passerte bua og fulgte samme rute tilbake. Denne turen har lang anmarsj, men etter anmarsjen er dette spennende og ville fjell å bestige.
Statistikk: Grong 30-31-32/36. (Kun fire igjen)
Trøndelag 766-767-768/1560

(8,9 km. med dårlig vei inn til Berg Gård)
Merket sti til Skorovatn
Spennende gråberg mot Nesåfjella
Heimdalhaugen
Nesåfjella
Ingen markering på det flate topp-partiet på Nesåfjella
Reinsjøen
Snart solnedgang
Siste rest av sol på Tjønnrølet