Lauvskardfjellet (19.09.2021)  3

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Tømmerkoia, Frisvatnet (308m)
Ascents Lauvskardfjellet (762m) 19.09.2021 10:54
Visits of other PBEs Buvatnvegen-Åshytta låst bom (305m) 19.09.2021 09:40

I dag var planen å bestige noen nye topper i Flå. Hadde pekt ut tre skogstopper øst i kommunen, og det passet bra i dag - da været var grått og skydekket lå ned til tregrensen. Tok avkjøringen på RV7 ved Sokna og kjørte 20 km til Strømsoddbygda. Lite trafikk og stille denne søndag morgen. Passerte bommen ved Frisvatnet (301 m) og parkerte etter 750 meter - i en lomme langs veien.

Dagens første turmål var Lauvskardfjellet (762 m). Opp fra Frisvatnet går det en vei, men denne er låst med bom. Gikk derfor 4 km og opp nesten 400 høydemeter til høyeste punkt på veien. Her gikk jeg ut i terrenget til toppen - som ligger litt over 100 meter høyere. Ganske åpen skog, særlig jo høyere man kommer. Kom etterhvert inn på en merket sti med varder og rød hyssing på trærne. Denne leder veien til toppen, der det står en stor varde. Dessverre ikke mye utsikt på toppen i dag, som følge av gråværet. Returnerte ganske raskt tilbake fordi det var kjølig og yr i luften. Fulgte merket sti tilbake til veien. Stien er dog ikke tegnet inn på kartet, men mitt GPS-spor viser hvor den går. La senere merke til at det er skiltet Lauvskardfjellet langs veien - like ved en liten hytte på nordsiden og rett nedenfor høyeste punkt på veien. Dette så jeg ikke da jeg gikk til toppen fordi jeg tok av veien for tidlig. Da jeg var nede ved bommen, møtte jeg akkurat på en familie som låste denne opp. De skulle tydeligvis kjøre opp mot Lauvskardfjellet - kanskje for å gå til toppen eller for et annet ærend. Det er uansett ikke mange hytter oppover denne blindveien, så det var litt underlig. En ting er sikkert, de sparte mange høydemeter om de skulle til toppen!

Toppvarden på Lauvskardfjellet (762 m).
Stikryss.
Små varder viser vei til toppen.

Sti fra veien

Written by Nils 10.10.2021 10:47

Takk for tipset om stien som går til toppen fra veien, alexw! :-) Jeg har tenkt å gå til Lauvskardfjellet selv om ikke altfor lenge, og da var det kjekt å lese om denne stien. Flott med litt utfyllende turrapporter. Så igjen takk for info!

Men den veien du gikk opp, er den kjørbar med en vanlig personbil? Har den samme standard som nede ved bommen? Litt merkelig som du sier at den familien skulle kjøre opp, siden det er svært få hytter oppi der... Kanskje det er mulig å låne nøkkel et sted.

Sv: Sti fra veien

Written by alexw 10.10.2021 14:00

Hei Nils, og takk i lige måde for mange nyttige og detaljerte turrapporter brukt til planlegging, også fra her i området!

Ja, jeg vil si at den veien er kjørbar med vanlig personbil. Den går bratt oppover, men standarden er grei hele veien opp, dog ikke like bred og god vei som hovedveien nede ved bommen. Litt dumt jeg ikke spurte om hvordan de fikk tak i nøkkel, men om du får det ville jeg kjørt opp. Lykke til og god tur!