17.8 km stisykling og gåtur til Grasåsen og Gampåsen 592 moh (18.09.2021)

Written by josokbakke (Ole-Johann Jøsokbakke) GSM

Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Hølbekkåsen vest (515m) 18.09.2021 14:39
Grasåsen (595m) 18.09.2021 16:33
Gampåsen (592m) 18.09.2021 17:20

Alt gikk ikke helt som jeg hadde tenkt på denne turen...

Første delen gikk bra med fin stisykling til skiløypa som går under høyspenten mellom Langvann og Lelangen. Der satte jeg fra meg sykkelen på et egnet sted og trasket en runde over Hølbekkåsen. Lettgått gjennom skogen over tørr og fargerik blåbærlyng. Litt utsikt mot øst mellom trærne.

Planen var å sykle videre til stien som er markert på kartet og går fra nordsiden av Lelangen og nordøstover før den knekker mot vest / nordvest, og så følge den så langt den går opp mot Grasåsen.

Det viste seg at denne stien ikke var farbar for sykkel, så jeg skulle bare satt igjen sykkelen ved Lelangen og gått skauleis opp til Grasåsen og Gampåsen.

Så det ble trilling sleping og bæring over her...
Det ble en del tett busk og kratt og mye blåbærlyng.
Krøtterstier, elgtråkk og saueråser...

Et litt dårlig veivalg fra Grasåsen mot Gampåsen førte ut i bratt og vanskelig terreng. Jeg måtte navigere ned noen småstygge skråninger, og klarte å finne veien ned mellom noen luftige stup!
Så ble det bratt og tungt opp til Gampåsen.

På Grasåsen var det gløtt av utsikt her og der. Blant annet mot Glitre.
Gampåsen var bedre med flott utsikt mot Lier og Tranby!

Det var godt å komme ned til vei og skikkelige stier igjen!
Også dag brukte jeg litt tid på å rydde stien fra Lelangen.

Det ble en del slit, men alt i alt var det en fin tur!