Høggumpen - Sørreisa (18.09.2021)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Nygård (200m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Høggumpen (1,028m) 18.09.2021
Høggumpen sør (1,024m) 18.09.2021

Norges største pf-topper
18.9.2021

Gumpedalen er et godt utgangspunkt til dette litt sære fjellet. Det startet bra etter traktorveien fra Nygård. Deretter opp skogbandet som var helt overkommelig. Ved Ltjevatnet (536) kom jeg innpå en merket rute retning Skardalen. Valgte en skrå-oppgang i fjellsiden forbi digre steinblokker. Deretter opp Gumperenna som var bløt men helt kurant. Øverst omgikk jeg en bratt snøflanke før selve utflatingen. Deretter opp til selve festningen, for det så nesten slik ut. Stakk innom flere punkter rundt Høggumpen (1028). Her var ingen "adgang-forbudt skilt" så da var det vel helt greit med et besøk...

Militæranlegget ble påbegynt i 1955 og sto operativt 3. januar 1962. Anlegget har gått gjennom en stor teknologisk utvikling og er i dag en av NATOs mest moderne enheter innenfor kontroll og varsling. Inne i fjellet Høggumpen i Sørreisa ligger Luftforsvarets kontroll og varslingssenter, CRC Sørreisa. Senteret er underlagt 131-Luftving og holder øye med luftrommet i og utenfor Norge 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Personellet lager et luftbilde som til en hver tid er korrekt og oppdatert. Det gjør de ved å lokalisere og identifisere all flyaktivitet over og i nærheten av norsk territorium.

Flott gjensyn!

Written by otto 18.09.2021 19:44

Har sett de fine vinterbildene dine fra februar 2017. Som 92-modell må jeg si du har rukket over mye i nord. Høytrykk for deg, høytrykk for meg...

Flott gjensyn!

Written by Fjellsamleren 18.09.2021 19:13

Artig å se høstlige bilder fra denne meget spesielle toppen. Sett bort ifra platået på toppen, er det et nydelig område.