Nummestolane - Vik, 349/404 (18.09.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Nummestolane (1,640m) 18.09.2021
Rambertinden (1,623m) 18.09.2021
Visits of other PBEs Grønsberg p-lomme (445m) 18.09.2021

Ikke så værst værmeldinger så vi satset på å få til en ny kommunetopp denne helga. Kjørte til Grønsberg p-lomme og satte bilen her. Skiltet mot Grønsberg fra "hovedveien". Bratt og svingete, men caddyen kom seg greit opp. Det hadde blitt mørkt så da var det bare å rigge seg til for overnatting inne i bilen. Første gang vi skulle overnatte i den ny kjøpte bilen så var litt spent på hvordan det skulle funke, men sov som en stein. Var faktisk nordlys om natta. Neste morgen valgte vi å gå til Nummedalsstølen. Veien videre fra parkeringa er merket med privat så derfor lot vi bilen stå og tok beina fatt. Fikk gjort unna endel høydemetre på vei oppover til Nummedalsstølen. Fin vei å gå på så det gikk greit oppover selv om vi var litt tungt lastet med telt og overnattingsutstyr. Ved øvste Nummedalsstølen var det enkelt å finne stien videre mot Flateng. Lettgått bortover her. Litt før vi kom til Flateng fant vi en fin leirplass godt gjemt blant einerbusker. La fra oss alt ekstra utstyr, hilste på sauene til Jon som andre også har hatt nærkontakt med og fortsatte videre oppover mot Stuasetbotnen. Fulgte tråkk i starten, men mistet de etterhvert. Det gjorde ikke noe for det var relativt lettgått terreng oppover her. Da vi kom til Stuasetbotnen skremte vi opp en liten rypeflokk. Gikk på nordvest siden av elva oppover og like før den lille fossen var det varder som markerte veien videre oppover langs bekken. Greit å gå her. Vi gikk mellom 1484 høyden og 1453 vannet, og så var det bare å prøve å finne greiest mulig vei videre opp til toppen av Nummestolane. Litt uryddig terreng med mange steiner som ligger igjen etter isbreene men relativt lettgått og "linjer" i terrenget som var fine å følge. Kjempefin utsikt fra toppen og god utsikt til Fresvikbreen som nettopp mistet sin status som kommunetopp til fordel for Nummestolane etter nedsmelting. Tilbake gikk vi en rute vest for 1493 vannet istedenfor på østsiden som vi gikk opp. Jeg ville opp på Rambergtinden også så jeg tok en liten avstikker innom den. Gikk på nordsiden av 1453 vannet da jeg gikk ned fra Rambergtinden og her var mye steinur og litt bratte skrenter så var nok ikke den optimale veien. Var stort sett barmark nå, bare på det lille som var igjen av breer det var snø/is. Gikk så ned til der vi hadde lagt fra oss teltet og satte opp leir før vi koste oss med mat og pinnebrenner bål. Neste dag tok vi en rolig morgen og fikk selskap av flere sauebønder som var oppe for å se etter sauene sine. Ikke bare Jon som har sauer her. Bestemte oss for å gå stien ned istedenfor veien, men anbefaler veien istedenfor stien. Vi gikk feil nesten helt i starten og var på vei mot skor. Mange sauetråkk her så ikke lett å finne rett sti, men vi snudde og fant rett vei nedover etter en liten omvei. Bratt og ganske tilvokst sti som ikke alltid var like lett å følge. Bjørn var med.