Store Hestbreapiggen (14.09.2021)

Ascents Store Hestbreapiggen (2,172m) 14.09.2021
Visits of other PBEs Heimaste Lundadalsætre (765m) 14.09.2021
Sauhytta (1,140m) 14.09.2021

Minnerik tur. Både himmel og helvete ;) Det starta bra. Wille og jeg kom oss på 5-ish og tok avmarsj fra Heimaste Lundadalsætra kl. 0700. Planen var å følge ruta til Trulsbu fram til bru nr. 3 for så å ta gamle ruta mot Trulsbu på sørsida av elva, og ta av mot toppen på høyde med Sauhytta der vi skulle overnatte. Etter et par timers gange innover dalen skjønte vi at dette kom til å ta tid… Ganske tunge sekker som følge av overnattings planer senka tempoet. Etter ca. 5 timer var vi klar for å skrå oppover mot toppen. Men første la vi igjen mye av innholdet i sekken, og la stein over i en sikkert ubegrunnet frykt for at jerven skulle rappe provianten vår :)) Terrenget oppover gikk ganske raskt over til ur. Mye løst og i noen partier var det blitt såpeglatt av is som følge av kuldegrader på natta. Formen er vel heller ikke den beste på meg så stakkars Willy måtte finne seg i mange pauser. Det positive var det fantastiske været. Sol fra skyfri himmel og temperatur som tillot å gå i T-skorte! Aldri opplevd så flott høstdag – virka helt unormalt. Også fantastiske farger i dalen. Vakkert!
Turen til toppen tok ca. 5 timer! Herlig utsikt fra toppen. Kort pause siden vi ønsket å komme ned før det ble mørkt. Rakk det med et nød og neppe… Fant igjen «storsekkene», på med hodelykta før tråkking ned til brua og tilbake til Sauhytta. Godt å komme i hus etter 16 timer i fjellet. En liten nedtur at Jeg greide å miste telefonen oppe i ura et sted…
«Sånne turer gidder jeg ikke mer» sier jeg til Willy. Er blitt for gammel! Men, vi får se, for vel hjemme er tanken mindre fjern. Dette er tross alt livskvalitet og gøy :) Også happy for å kunne registrere en ny kommunetopp.