Reinsgrovene - tur og kulturminne (15.09.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ljosandalen (710m)
Endpoint Samme (710m)
Ascents Reinsgreftene (1,460m) 15.09.2012 15:50
Visits of other PBEs Skikjelken i Ljosandalen (910m) 15.09.2012 10:30
Bro ved Borgarebu (806m) 15.09.2012 20:30

REINSGROVENE - FANGSTANLEGG OG LITE BESØKT FJELLOMRÅDE

Ny bro over Ljosanåni ved Kyte-Finne stølene (Borgarbuseter)
Fint, gammelt brofeste på nordsiden av elven fra Borgarbuvatnet

Denne turen har jeg sett frem til lenge! Med hytten på Mjølfjell som utgangspunkt dro jeg sammen med min gode turkamerat Helge Titland, som har tidligere har registrert fangstanleggene i Reingreftene, avgårde på tur til Reinsgreftene på tross av elendige værmeldinger med sterk vind i høyden og nedbør hele dagen. Slik ble det da også. Vi startet like ovenfor "Nøkkelhullet" (jernbanebro) ytterst i Ljosandalen kl 0935. Fulgte T-merket sti mot Grindaflethytta på østsiden av elven. Grått og vått, stien var mange steder mer som en elv enn en sti. I løpet av de siste to årene er det anlagt en meget bra traktorvei på vestsiden av elven opp til Kyte-Finne stølene midt i Ljosandalen. Nå var det også anlagt en helt ny bro over Ljosanåni (Bro ved Borgarebu), noe som gjør det mye lettere å komme seg opp hit. Oppe ved Skikjelken i Ljosandalen etter en knapp time. Krysset elven fra Borgarbuvatnet Passerte et fint gammel brofeste for en gammel bro over elven fra Borgarbuvatnet. Fortsatte bratt opp stien til Borgarbuvatnet 995 moh der vi var oppe kl 1050. Stien fører rett mot et fint anlagt, bredt vadested akkurat i overgangen vann-elv. Uproblematisk å vade over her med fjellstøvler selv om alle elver var usedvanlig store pga langvarig og kraftig nedbør de siste ukene. Fortsatte NNØ-over til det flate platået ca. 1100 moh SV for Hestabotn og videre nordover i omtrent samme høyde vest for Grånesene før vi begynte oppstigningen mot vann 1207 nord for Uksabotn.

FANGSTANLEGGENE, REINSGREFTENE
Vi måtte flere steder krysse flomstore bekker/småelver, men kom oss over uten å bli våte på beina. Endel nysnø på ca. 1200 moh. Grov og glatt steinur langs NV bredden av 1207 vannet. Fant den første fangstgraven ved nordsiden av vannet der hvor to små nes stikker ut i vannet. Fortsatte rett oppover i nordlige retning til vi var oppe på ryggen mellom 1298 og 1355-toppene. Her ligger det et usedvanlig flott fangstanlegg for villrein med tre ganske intakte fangstgraver med ledegjerder nede i et lite skar (Helge Titland REG nr. 12 (1995)) og en annen gruppe også med tre graver og ledegjerder litt høyere ca. 150 m mot SV (Helge Titland REG nr. 13 (1995)). Anleggene er forbausende intakte, noe som nok skyldes at der er meget fagmessig laget og at området ganske avsides og lite besøkt av vanlige turfolk.

Flott, oppbygd, intakt fangstgrav HT Reg 12
En av fangstgrav lenger oppe HT Reg 13
Fra ryggen mot fangstgraven mot Grådalen. Vassetvatnet 1072 i bakgrunnen

REINSGROVENE 1460
Etter fotografering forsøkte vi forgjeves å finne ly for styggeværet til en liten matpause. Fortsatte så østover og oppover ca 100 hm til 1460-toppen på det som litt misvisende kalles Reinsgrovene. Tungt å komme seg opp siste stykket. Glatte steiner, til dels meget dyp og bløt nysnø (opp til livet enkelte steder) og kraftig vind/regn/hagl med vindstyrke opp mot kuling på toppen. Fant heldigvis en lang flate med gammel snø som var fin å gå på. Toppen ligger oppe på et platå, og er markert av en liten steinvarde og et metall grensemerke nr 125 som markerer grensen for et Landskapsverneområde. Tilbake ved hjelp av GPS-track til området med fangstgravene og videre nedover på nordsiden av 1298-toppen. Her var det adskillig greiere å gå enn ruten vi brukte oppover.

Helge ved varden på Reinsgrovene
Varden og grensemerket 125
Reinsgreftene 15.9.12 - kortvarig opphold på toppen!

Etterhvert inn på omtrent den traséen vi hadde gått oppover. Vel ned i Ljosandalen innviet vi den nye broen over Ljosanåni og var glade for å kunne følge den fine veien tilbake til bilen der vi var fremme kl 21. Astrid hadde ferdig kveldmat - finnbiff med ferske kantareller - nede i hytten, og det ble en skikkelig koselig kveldsstund sammen. Takk for fin tur og flotte kulturminne-opplevelser til Helge! Dette må vi gjenta.

Start date 15.09.2012 09:37
End date 15.09.2012 20:56

Spennende område

Written by knutsverre 21.09.2012 14:18

Takk for melding, Øyvind. Dette er et litt uvanlig, men spennende turområde både sommer og vinter! Si fra hvis du planlegger tur, så kan vi snakkes!

Sv: Spennende område

Written by Øyvindbr 21.09.2012 15:25

Det kan vi absolutt gjøre med tid og stunder! :)

Har planer om å bli svært godt kjent i området mellom Aurlandsfjorden, Nærøyfjorden og Bergensbanen. Har en viss tilknytning til området siden eksdama er fra Vik i Sogn, og vi stadig er gode venner. I det hele tatt er jeg veldig opptatt av alt som ligger mellom Sognefjorden og Bergensbanen. :)

Sommeren 2008 gikk vi fra Langhuso og håpet å komme lengst mulig i løpet av 10 dager, gjerne til Kinsarvik via Hardangervidda, men tung sekk, uerfaren kjæreste og masse regn sørget for at vi hadde vår fulle hyre med å komme til Hallingskeid. Én finværsdag fikk vi, da var vi på Ramsøynuten og Gråberget rett over Gudvangen.

Missing title

Written by Øyvindbr 21.09.2012 13:13

Sommeren 2008 lå jeg "værfast" rett ved Vassetelvi, ganske nær den luftige hengebrua. Av en eller annen grunn gikk vi feil kort etter å ha tatt til venstre i retning det vi trudde var Uppsete. Vi dreide mye mot høyre, men siden vi hadde tatt til venstre tenkte vi at vi var på rett vei. Det ble Ljosanbotn og etterhvert vandrerhjemmet på Mjølfjell da gitt. Uten GPS og akkurat utafor begge kartene vi hadde med så var vi litt sårbare for knot der og da. Men en fin tur var det.

Hadde været vært bedre ville jeg sikkert stikki oppom Grånesene og Reinsgrovene.