Soleibotntindene på langs (29.08.2021)

Written by maddoc (lasse christensen)

Ascents Lauvnostinden (1,970m) 29.08.2021
Nørdre Soleibotntinden (2,030m) 29.08.2021
Store Soleibotntinden (2,083m) 29.08.2021
Søre Soleibotntinden (2,049m) 29.08.2021

Søndag og slutt på ei fin helg - Soleibotntindene er et fin alternativ langs hjemveien over Tindevegen tenkte vi. Høytrykk og høstklar luft- rart ikke flere hadde tenkt samme tanken... Stien inn langs Tverrelvi var tydelig i starten, etter hvert tok vi peiling på den steinete ryggen opp mot Lauvnostinden og fulgte denne inn mot toppvarden. Fantastisk skue over Hurrungane; en bra plass for den første matpakka!

Deretter tok vi eggen sørover til skaret mot Nørdre Soleibotntinden. Vi omgikk den bratte hammeren før skaret ved å følge et tydelig tråkk ned i vestflanken. Enkelte fortsetter videre her under Nørdre i vestkanten av denne - men da går man glipp av mye fin utsikt. Vi rekognoserte litt over de flate svaene i østflanken rett etter skaret, og fant en litt fuktig kamin som så lovende ut. En snau taulengde, med lett klyving opp til toppvarden avslutningsvis. Turens eneste lille klatre-etappe, grad ikke over 3!

Fra Nørdre og videre ga klatreføreren ingen egentlig beskrivelse. Litt sondering langs toppsvaet ga resultater. Rett under dette, i vestkanten, går en liten "geitesti" bort til skaret mot Store Soleibotntinden. Godt vardet og enkel å følge. Videre fulgte vi eggen opp til Store; stort sett i nordkant - men man bør unne seg å titte litt over kanten og sørover også! En utrolig utsikt! Klyvingen var enkel og ikke spesielt utsatt - turen fra Nørdre til Store tok i underkant av en time totalt.

Litt beinstrekk i sola på toppen, deretter rusla vi ura ned mot Søre. Først etter varder i fallinja, deretter mot venstre med sikte på skaret mellom toppene. Klyvingen fra skaret og opp mot Søre ga seg selv - også her godt med varder. Fra toppen og ut til fortoppen i sør tok vi eggen - skarp men fast og fin å gå på. Et imponerende skue ned i Ringsdalen og brefallet under Store Ringstindens nordvegg. Videre ned fra fortoppen til høyre for denne, deretter mot venstre slik at vi traff toppen av skaret mot Store Ringstinden (lurt hvis man vil unngå bratte hamre ned mot breen!)

Turen ned Berdalsbreen har storslåtte kulisser - og ikke et menneske å se! Vi fulgte bekken fra Berdalsvannet helt ned på flata - hva er bedre enn å avslutte klassisk tinderangel i høstrød blåbærlyng!

Fra Lauvnostinden mot Nørdre og Store Soleibotntinden
Jørgen sonderer svaene under Nørdre. Ringsdalen ned til venstre, kaminen mot toppen rett på hitsiden av profilen
Fra Nørdre mot Søre Soleibotntinden. Store Austabotntinden i bakgrunnen
opp eggen mot Store Soleibotntinden, Storen i bakgrunnen
klyving mot Søre, skaret mot Store bak
eggen mellom Søres fortopp og hovedtopp, Store Soleibotntinden bak - Nørdre Soleibotntinden ut til høyre