Furunusteren (14.09.2021)

Written by siroho GSM

Ascents Furunusteren (761m) 14.09.2021 12:44
Visits of other PBEs Furunusteren parkering (353m) 14.09.2021 10:17
Toppvarden med utsikt mot Dalsnipen med mast

Furunusteren

Dag to på tur. Vi hadde overnattet på Øyne camping og var nå klar for Furunusteren og 410 hm.
Vi kjørte mot Treungen til starten for turen og parkerte på stor parkeringsplass.
Så var det å traske på grusveg i over 1 km før vi kom til stistart ved en liten avkjøring. Ingen merking, men greit å finne. God sti i lyngen bort til oppstigningen, så bar det oppover i furuskogen.

Vi hadde bestemt oss for å ta det rolig oppover og det ble pause for hver 50 hm vi hadde gått, den første etter 100 hm. Så da ble det 6 gode pauser oppover for å nyte omgivelsene og utsikten.

Første stopp nesten oppe på første oppstigning til en fortopp/rygg. Fin utsikt ned til Trolltjønn.

Deretter gikk det ut av skogen og mer på sva oppover til vi bare gikk på sva. Flott og spesielt terreng dette. Utsikten ble bedre og bedre til høyere opp vi kom. Ukjente topper dette, men vi klarte å peke ut og navngi noen. Nye turmål senere.

Flott varde med bok på toppen og vi fant oss en fin plass for å nyte niste og utsikt på østsiden. Sol, men heldigvis ikke for varmt, litt vinddrag i lufte. Topp turvær.
Vi gikk samme veg ned igjen. En av årets høydepunkt for meg.

Skogsbilvegen innover. Fint å sykle
Her er stikrysset der stien begynner
Første kveika er forsert og vi ser ned i Trolltjønn
Vi ser oss tilbake og fjellveggen på Bronfjell
Fin sti i furuskogen for det bærer videre oppover svaene
Skogen blir mer glissen og toppen er i sikte langt der framme
Åpent landskap og godt merket oppover lia.
Mange flotte varder på tur opp, godt jobba
Toppvarden i sikte
Toppvarden
Dalsnipen og Bronfjell
Sørover mot platået på Furunusteren. Det er en klatrefelt i sørenden
Dalsipen med nedre del av Fyresdalsåna med sine mange flotte vann. Jettegrytene ser vi ikke pga de ligger på nedsiden, men de er der.