Skrimtoppen (16.09.2012)

Written by peera (Peer Andersen) GSM

Ascents Skrim (859m) 16.09.2012

Har lenge tenkt at jeg skulle prøve å komme meg på en av toppene på Skrim, men det har ikke blitt noe av før i dag. I dag bestemte jeg meg for å bestige Skrimtoppen på 859 meter. Planen var å løpe så mye som mulig og gå i partiene som var for bratte eller ikke var mulig å løpe. Jeg parkerte ved Ravalsjø og planen var å løpe mot Grønlisetra og opp på fjellet derfra. Etter 500 meter rotet jeg litt med veien og jeg løp litt for langt på en skogsvei istedenfor å ta av på en blåmerket sti. Vel ingen skade skjedd, ble bare rundt 500 meter lenger tur. Når jeg kom meg på rette stien måtte jeg først over en elv.

Herfra følgte jeg en blåmerket sti et stykke oppover til jeg kom til en grusvei. Etter noen hundre meter langs veien er det sti inn i skogen. Denne er ikke merket av på kartet og jeg fulgte derfor opprinnelig plan med å løpe litt videre på grusveien og deretter ta av på en sti der. Det var ikke noe lurt. Denne stien var nesten ikke noe sti i det hele tatt og det var både bratt og ulendt der. I etterkant ser jeg at jeg burde fulgt stien som ikke var på kartet, men det var ikke så lett å vite der. Jeg fulgte imidlertid den stien tilbake igjen. Uansett så kom jeg etterhvert fremt til Grønlisetra

Herfra går det en godt merket sti rett opp til toppen. Her er det meget bratt og det var vel rundt 350 meter stigning på 1,5 km. Her er det umulig å løpe og selv gåing i så bratt terreng er meget tungt.

På slutten flater det litt ut og etterhvert kunne Skrimtoppen skimtes i det fjerne.

Etter litt mer gåing og løping over områder som var ganske fuktige og gjørmete nådde jeg endelig toppen. Det blåste ganske friskt der oppe så det ble et kort stopp på selve toppen.

Her er utsikten fra toppen. Fin utsikt i alle retninger. Dessverre skyet vær i dag og som nevnt mye vind.

Totalt ble turen på like i underkant av 9 km. Samlet stigning var vel rundt 450 meter. Her er litt mer detajler om turen