Kyrkjehovda - Kun for spesielt interesserte (11.09.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-plass Sundvorvegen (71m)
Ascents Kyrkjehovda (195m) 11.09.2021

Jeg og Harald (hbar) hadde allerede i starten av uken avtalt et raid over topper i Hordaland. Ved bruk av den geniale sammenligningsfunksjonen av begges progresjon på denne listen i PB, er det alltid lett å avtale.

Kyrkjehovda

Det var lenge siden jeg og Harald hadde vært på tur sammen nå. Faktisk over et år. Tiden flyr. Praten hang like løst som vanlig da vi kjørte sørover fra Bergen. Planen for dagen var noen skogstopper i Bjørnafjorden og Kvinnherad. Regnet pøste ned, men det var vi forberedt på.

Lurer på hvorfor vi ikke møtte flere folk her

Første topp for dagen var Kyrkjehovda, som ligger helt sør i Bjørnafjorden kommune. Denne er av verste sort skogstopp, men likevel helt enkel og grei tur. Vi parkerte i en lomme like ved Sundvorvegen. Herfra fulgte vi et tråkk inn til vann 49. Dette var ikke den stien som er tegnet inn på kartet, og som vi egentlig skulle følge.

Ikke det raskeste terrenget å ta seg gjennom i.

Ble litt studering av GPS før vi omsider kom inn på stien som går til Kilen. Fulgte denne til sørenden av vann 49 før vi "brettet opp ermene" og tok fatt på den bratte oppstigningen til Kyrkjehovda langs nord-ryggen. Oppover her tenkte jeg bare "Dette er kun for spesielt interesserte". Det pøsregnet, var bratt, mosegrodd, tett med busker, spisse og råtne greiner.

Lenger oppe er det mye rotvelt. En skulle tro jeg og Harald var med i en Bootcamp og var her på vei gjennom en hinderløype. Det var nesten annenhver over og under de falne trærne. Det var en lettelse å nå toppen. Egentlig bare glad det var over. Komisk var det uansett.

Toppen av Kyrkjehovda

Vi ble litt usikker på hvor toppunktet var. Her er fire forskjellige forhøyninger gode kandidater. Var oppom alle. På returen fulgte vi nøye med på GPSen for å vite at vi var på riktig kurs. Kom oss helskinnet ut av "Krattland" og inn igjen på stien. Fulgte denne tilbake til bilen. Tror neppe jeg tar turen på denne toppen igjen. Typisk "Første og siste gang-topp".

Kart

Turkompis

Written by boven 14.09.2021 21:20

Det er godt for mentalhelsa at ein kan være fleire på slike prosjekt.

Sv: Turkompis

Written by Fjellsamleren 14.09.2021 21:37

Absolutt Ove! Det vet jo du alt om. Selv om jeg tipper du måtte gjennomføre flere av denne typen turer alene da du jobbet deg gjennom Møre og Romsdal.