Tjønnholstind og Steinflytind fra Tyskerplassen (28.08.2021)

Written by Riberrachid (Roger Vestrum)

Ascents Steinflytinden (2,318m) 28.08.2021
Tjønnholsoksle (2,145m) 28.08.2021
Tjønnholstinden (2,330m) 28.08.2021

Det var meldt fantastisk vær i helga, og snøen som kom på de høyeste toppene for et par uker siden hadde smeltet vekk. En perfekt anledning til å legge seg til i Leirungsdalen og ta noen høye topper i Gjendealpene. Vi hadde bestemt oss for en topptur med guttunga i løpet av sommeren, og nå var det duket. Jeg og Geirbror med våre to eldste startet fra Dokka kl 0700 og var fremme ved p-plassen ved Heimdalsmunnen ca kl 09.00.

Klare til anmarsj Tyskerplassen fra Heimdalsmunnen

Vi pakket på oss store sekker med telt og soveposer, klare til å gå inn til Tyskerplassen for å slå leir før vi gikk videre med lett oppakning. Lett lei innover, og vi passerte sør for Rauhammaren og slapp oss ned til Leirungsåe og fulgte liten sti på sørsiden av denne oppover. Fantastisk fint å komme gjennom skaret fra Rauhammeren og se oppover Leirungsdalen. Anmarsjen er også en del kortere enn å gå fra Vargbakken. Snaue seks km fra Heimdalsmunnen og inn til Tyskerplassen

Fra sør for Rauhammeren og inn i Leirungsdalen. Høgdebrotet, Tjønnholstind m.m. Sees i horisonten.

Det var relativt liten vannføring i Leirungsåe etter en nedbørsfattig august, men det var ikke ledd å komme tørrskodd over. Vi gjorde et forsøk ved Tyskerplassen (Ved foten av Munken) men klarte ikke å unngå å bli blaute på beina. Geirbror gled på noen rullesteiner og falt så lang han var :-)

Vi slo opp teltene og tok oss litt lunsj. Pakket om til lette dagstursekker og tok fatt på bakkene i nordsiden retnings Tjønnholsoksle. Planen var å gå en runde medsols om Tjønnholsoksle og videre til Tjønnholstind. Så skulle vi så vurdere om vi turte å ta med oss Steinflytind før vi returnerte nedigjen sørvest for Steinflybreen.

Lunsj og oppsetting av telt ved Tyskerplassen i Leirungsdalen.
Oppstigningen fra Leirungsdalen er  gang. Fin utsikt til Leirungskampen m.m.
Oppstigningen fra Leirungsdalen er gang. Fin utsikt til Leirungskampen m.m.

Vi valgte å gå opp østryggen til Tjønnholsoksle. En litt artigere variant enn å gå normalveien fra sør. Østryggen innebærer litt klyving, og gir fin utsikt ned i Tjønnhølet (hvis det er lov å si, si). Med dagens tørre fine vær gikk det helt fint, og vi holdt ganske langt til høyre hele vegen. Tjønnholsoksle er et ganske stort platå, men det stuper rakt ned i Tjønnholet i øst, og toppen har fin utsikt i de fleste retninger.

Østryggen av Tjønnholsoksle. Vi gikk ca rødstiplet linje.
Polarbrød på høgkant med utsikt nordover fra Tjønnholsoksle.

Noen polarbrød gikk ned på høykant før vi ruslet videre nordover og litt nedover før vi tok fatt på vestflanken opp til Tjørnholstind. Her også fulgte vi kanten ned mot Tjønnholet oppover for å få litt luft under arma. Veldig fin ut å gå i, med store faste steiner. De 300 høydemetrene gikk som en lek. Unggutta spratt oppover og tok de tungvinne valgene mest for klatringens skyld.

Toppunktet kom til syne raskere enn vi trodde, og med ett var vi oppe. Her åpenbarte utsikten seg. En artig topp å komme opp på, da alt åpner seg opp på de avsluttende meterne. Og med dagens shortsvær, sol, 10 pluss og vindstille, var det bare å slå seg til rette på toppen og nyte utsikten. Det er kun Store Knutsholstind som ruver høyere, så Tjønnholstind gir et flott rundskue.

Flott utsikt østover fra toppen av Tjønnholstind. Eggen ut mot Steinflytind i bakgrunnen.

Vi hadde fryktet litt eggen bort til Steinflytind, og hadde vel egentlig slått oss til ro med at det holdt med å forsøke å finne omgåelsen i sørflanken. Men jeg og onkelungen liker litt luft under vingene, og bestemte oss for å prøve.

Vi rundet sørknausen av Tjønnholstind og kom ned i hakket som er starten på steinflyeggen. Et lite sva i starten er litt eksponert ned mot nordre Tjønnholet, men på dagens tørre føre gikk det helt greit. Når de tre meterne var unnagjort var eggen to-tre meter bred og helt nydelig å gå videre på. Men vi kom raskt til et nytt lite hakk, og en liten eksponert hammer som vi ikke dristet oss opp på. Der slapp vi oss vitterlig ned, en omgåelse på kanskje 10 meter før vi gikk opp på eggen igjen. Og da var det fint bort til toppunktet som lett lot seg klyve opp i en liten sprekk i steinen.

Passe mye luft under vinga mot Steinflytind.
Toppunktet på Steinflytind.

Vi var ikke i tvil om at dette var et artig høydepunkt på rundturen. Vi møtte igjen de andre som som hadde gått langs hylla 20-30 meter ned i sørflanken av Steinflytind. Så slapp vi oss gradvis nedover til snøfonna nederst i sørkanten av Steinflybreen og kunne skligå langs denne et par hundre høydemeter.

Så var det bare å rusle nedat de siste 800 høydemetrene ned til Tyskerplassen og teltene igjen.

Så trenger vi ikke å skrive så mye om at en av oss veltet en stor stein over foten og måtte bæres på ryggen ned til teltet igjen…

Planen på dag to var å gå opp østryggen til Munken fra Tyskerplassen. En luftig liten sak. Men med fotbrudd på guttungen, så ble det heller å bære han på ryggen de seks kilometerne ut av Leirungsdalen.

Morgenstemning fra Tyskerplassen

Kudos til de to kara som tilbød seg å ta guttungene sekker tilbake til parkeringsplassen slik at vi slapp å gå to turer! Det er solid sportsmanship i fjellet!

Østryggen av Munken får bli en annen gang. Den ser litt artig ut.