Lærdal: Nordre Kluftenosi og Breistølfjellet (11.09.2021)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Breistølen (1,030m)
Endpoint Breiatølen (1,030m)
Ascents Nordre Kluftenosi (1,531m) 11.09.2021 15:40
Breistølfjellet (1,506m) 11.09.2021 16:26

Etter en formiddagstur til Kvitingane, kjørte jeg nedom Hemsedal for å fylle diesel på bobilen. Her var et fæla leven med masse folk, biler med superbass på anleggene sine og stor ståhei. Jeg var snar med å gjøre mitt ærend og komme meg opp på Hemsedalsfjellet.

Usikker på hva turmål jeg skulle velge, så landet jeg omsider på en runde fra Breistølen med to Lærdalstopper. Her var faktisk været nokså lovende. Det var ikke flust med parkeringsmuligheter her, men jeg vrengte meg godt ut i sida av veien der grusveien innover til stølene i Stardalen starter. Den rødmerka stien starter like på andre sida av veien.

Flott sti å følge oppover. Denne merka ruta går videre i retning Sulebu. Kjempeflott terreng etterhvert som jeg nærmet meg Nordre Kluftenosi, utrolig idyllisk område. Jeg så ingen andre folk på turen, men hørte skudd i det fjerne fra jegere.

Nordre Kluftenosi var en kjempeflott og enkel topp, med flott utsikt nordover mot Bleia 1821. Etterpå gikk det i særdeles nydelig lettgått terreng mot Breistølsfjellet. Jeg hadde klart å unngå regnet i dag. Det var et par ganger jeg kjente noen drypp, men det gav seg like fort som det startet. Deilig å få sikt hele veien :-) Fin retur fra Breistølfjellet sør for Søre Kluftenosi og tilbake igjen på stien. Tok meg tida underveis til å plukke med meg litt deilige blåbær til morgendagens frokost. 2 minutters gange fra bilen, kom det en regnbyge som var litt våtere enn de få dryppene jeg hadde kjent underveis turen, og da ble det en kjapp intervalløkt på tampen.

Utrolig flott og enkel tur i nydelige omgivelser,

Vakker utsikt mot markante Eikeshorn 1554
Mot Nordre Kluftenosi
Ruta opp mot Nordre Kluftenosi
Utsikt mot Breistølfjellet fra Nordre Kluftenosi
I retning Lærdalen, her var temmelig mørke skyer