Til Svartegga (04.09.2021)

Svartegga nord (1,719m) 04.09.2021
Visits of other PBEs Reindalseter (710m) 04.09.2021 12:37
Zakariasvatnet p-plass (465m) 04.09.2021 12:37
Bilde #1: Zakariasdammen, som forsyner store deler av Sunnmøre med elektrisk kraft.
Bilde #2: Terrenget langs Zakariasdammen er bratt, men det er opparbeidet en god sti.

Denne lørdag tok jeg turen opp på Svartegga (1936 m.o.h.) i Tafjordfjella. Jeg parkerte oppe ved Zakkariasdammen, ca. 8 kilometer fra Tafjord "sentrum", og fulgte stien opp til Reindalsetra (710 m.o.h.), og videre derfra opp på Svartegga. Mellom Zakkariasdammen og Reindalsetra delte jeg stien med mange andre, men etter Reindalsetra hadde jeg fjellet for meg selv.

Video #1: Reindalsfossen, der Reindalselva stuper nedover mot Zakariasvatnet; vannreservoiret som forsyner store deler av Sunnmøre med hydroelektrisk kraft.

Bilde #3: Brua over Reindøla, like ovenfor Reindalsfossen.
Bilde #4: Zakariasvatnet [450 - 375 m.o.h.].
Bilde #5: Stien opp mot Reindalsetra.
Bilde #6: Nausthornet [1895 m.o.h.] med isbreen mellom de tre toppene.

Den Norske Turistforening (DNT) har ei betjent hytte på Reindalsetra, og har man flere dager på seg, så er nok det vanligste å kun gå dit opp første dagen, for så å ta dagsturer derfra til de omkringliggende fjelltoppene de neste dagene (og mange går nok også bare fra hytte til hytte i Tafjordfjella uten å bry seg så mye om toppene, for landskapet er vakkert i dalførene også). Men hvis man bare passer på å ikke ha for stor og tung oppakning med seg, så går også det fint an å ta «kjappe» dagsturer fra Zakariasdammen og opp til ulike topper i dette vakre området.

Bilde #7: Brua over Veltdalselva, like ovenfor Langvatnet. Reindalsetra ligger bare et lite stykke etter brua.
Bilde #8: Den Norske Turistforening's bemannede hyttekompleks på Reindalseter. Her kan man overnatte hvis man for eksempel vil gå flere dager i Tafjordfjella.
Bilde #9: Langvatnet [699 m.o.h.] ved Reindalsetra.

Fra Reindalsetra fulgte jeg stien opp til Daurmålsvatnet (1306 m.o.h.), og så siktet jeg meg inn på nordryggen på Svartegga, og fulgte denne over «nordtoppen» på 1718 m.o.h., og derfra ned i skaret mellom denne og hovedtoppen. Oppstigningen herfra til hovedtoppen er relativt bratt, og på slutten er det noe lettere klyving, med mindre man legger turen i ei sløyfe sør for dette partiet for å slippe å klyve. Fra omkring 1850 høydemeter lå det noe snø, et tidlig tegn på at vi er på vei mot nok en vinter.

Bilde #10: Svarteggvatnet [1464 m.o.h.] med Svartegga [1936 m.o.h.] til høyre i bakgrunnen, og Tordsnose [1975 m.o.h.] litt til venstre for midten av bildet.
Bilde #11: Daurmålsvatnet [1306 m.o.h.] sett fra nordryggen på Svartegga. Fjellet rett bakom vatnet er Sæterhornet [1536 m.o.h.], og det høye fjellet bakom der igjen, er Storfjellet [1821 m.o.h.].
Bilde #12: Ryggen opp mot "nordtoppen" på Svartegga.
Bilde #13: På nordtoppen [1719 m.o.h.].

Det mest eksponerte partiet på turen var den smale eggen mellom selve toppen og en liten knaus rett før toppen. Dette partiet var ikke mer enn en meter bredt, og med et stup på hver side. Langt der nede kunne man se en grønn innsjø på venstre side, og en dyp blå en på høyre side; men dette er da også eneste likheten med Besseggen, for denne ryggen er adskillig brattere og mer eksponert enn det Besseggen er, om enn ikke fullt så pittoresk.

Bilde #14: Svartegga med det grønne vatnet på nordsida, og en isbre som kalver i vatnet. Vannet er en del av Svarteggvatnet.
Bilde #15: Tilbakeblikk mot nordtoppen [1719 m.o.h.]. Bildet er tatt mens jeg var på vei ned i skaret mellom nordtoppen og hovedtoppen.
Bilde #16: På vei ned mot skaret mellom nordtoppen og hovedtoppen.
Bilde #17: Fjellryggen opp mot hovedtoppen [1936 m.o.h.].

Man får en fabelaktig utsikt når man kommer så høyt til fjells, og på denne solskinnsdagen kunne jeg se helt til Finnan, Breitinden og Store Trolltind i Rauma i Romsdalen. Fra toppen fulgte jeg østryggen som også gradvis dreier nordover, slik at de to ryggene danner en slags hestesko, og like før jeg kom ned til Svarteggvatnet, la jeg turen østover, og tok meg ned i Hulderkoppdalen, hvor det finnes en sti jeg kunne følge tilbake til Reindalsetra og Zakariasdammen.

Bilde #18: Det brattner til når man nærmer seg toppen.
Bilde #19: Utsikt fra en «fortopp» bortover mot selve hovedtoppen på 1936 m.o.h.
Bilde #20: Bratt ned mot det dyp-blå vatnet på sørsida av Svartegga.
Bilde #21: På toppen, 1936 m.o.h…..
Bilde #22: Utsikt fra toppen ned mot isbreen og det grønne vatnet. Nordryggen med «Nordtoppen» [1718 m.o.h.] sees til venstre i bildet.

Bilde #23: Når sikten er så klar som den var denne dagen, kan man fra Svartegga se like til Trolltindan i Romsdalen. Her har jeg med mobil-kameraet zoomet inn på denne ikoniske fjellkjeden; på bilde #24 sees hvordan de fremstår langt, langt i det fjerne.

Video #2: Utsikt fra østryggen på Svartegga, kort etter at jeg hadde passert toppen. I videoen ser jeg først ned mot det mørke blåe vatnet på sørsida av fjellet, før jeg lar blikket fare over fjellryggen med hovedtoppen [1937 m.o.h.]; og så videre ned på nordsiden av fjellet, med Svarteggvatnet som er grønt innerst og blått lengre ute. Til slutt zoomer jeg inn på Trolltindan i Romsdalen med bl.a. Trollklørn, Store Trolltind, Trollryggen og Breitinden (se også bilde #23).

Bilde #24: Utsikt mot Øvre Reindalen samt Illstigfjellet [1882 m.o.h.] og Småkoppegga [1794 m.o.h.]. Langt i det fjerne sees Finnan og Trolltindan i Rauma.
Bilde #25: På vei ned østryggen på Svartegga. Noe ulendt, og enkelte steder litt bratt, men ellers helt greit å gå.
Bilde #26: En knaus på østryggen av Svartegga. Denne befinner seg ca. 1830 m.o.h. Fortsatt sees Trolltindane i Romsdalen i det fjerne.
Bilde #27: Lågstolen [1434 m.o.h.] med de to toppene på Småkoppegga [hhv 1721 og 1794 m.o.h.] i bakgrunnen.
Bilde #28: Puttegga/Pyttegga på 1999 m.o.h., det høyeste man kommer i Møre og Romsdal. I forgrunnen sees Høgstolen [1952 m.o.h.]. Det at jeg fikk øye på Pyttegga mens jeg var på vei ned fra Svartegga, var det som fikk meg til å innse at det var mulig å gå tur/retur fra Zakariasdammen til Pyttegga på én dag; og var sånn sett det som inspirerte meg til å ta nettopp den turen ca. to uker etterpå.
Bilde #29: Elva som renner fra "Hulderkopp-dalen" og ned i Reindalen.
Bilde #30: Utsikt mot Øvre Reindalen.