Dystingen og Flatafjellet (09.09.2021)

Written by samasplund (Sam Asplund) GSM

Ascents Dystingen (999m) 09.09.2021 18:55
Flatafjellet (916m) 09.09.2021 18:55

Store ambisjoner om å rekke to nye Vaksdalstopper med start i 19-tiden en torsdag ble infridd. Parkerte ved kraftverket der det nå er anleggsarbeid, men masse parkeringsplass kveldstid tydeligvis. Gikk litt smått inn i veggen på vei opp mot Dystingen og trengte flertallet pauser på vei opp pga tunge bein. Overraskende mye opp og ned og bort for å komme seg opp på Dystingen. Vurderte å droppe Flatafjellet, men den inre dialogen var nokså uenig mellom den fornuftige stemmen og toppjageren med resulterende "kan jo gå en liten bit på vei i raskt tempo og se hvordan det ser ut". Vel fremme ved foten av fjellet så jeg ingen åpenbar vei opp og fortsatte videre til jeg innså at stien (tråkket) jeg fulgte nok gikk mot Nipa og ikke opp imot Flatafjellet. Bestemte meg halvveis for å snu, men overtalte meg selv til å ta en stiløs rute opp mot flaten på Flatafjellet. Helt greit terreng til dette og 2-3 kanskje-varder (?) på veien. Det begynte å mørkne på når jeg vel var oppe så herfra ble det hodelykt tilbake til stien. Godt merket med reflekser fra nedstigingen fra Dystingen så når jeg vel var tilbake der gikk det langsomt (pga trøtte knær) men greit nedover tilbake til bilen.