Hemsedal: Veslebotnskarvet (09.09.2021)  4

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Raudbekkstølen (887m)
Endpoint Raudbekkstølen (894m)
Ascents Veslebotnskarvet (1,778m) 09.09.2021 12:38
Visits of other PBEs Raudbekkstølen p-plass (871m) 09.09.2021 10:08

Helt grei grusvei å kjøre med bobil fra Lykkja og videre bomvei Panoramaveien. Her er avgift 55,-. Bommen sto åpen, men jeg valgte å betale. Det er to betalingsautomater. Den ene gjelder om en vil kjøre over demninga og mot Vaset. Denne er under arbeid og midlertidig stengt. Jeg ville ikke ta noen sjanser, så betalte og kjørte gjennom. Siste 500 meterne frem mot Raudbekkstølen var noe mer humpete, men tok det piano og null problem. Greit å parkere ved veis ende.

Fin sti innover og etterhvert oppover mot stølen ved Lægeret. Her var det også greit å finne tråkk videre oppover langs elva. På oppoverturen måtte jeg forsere et 50 meter langt vierkrattinferno, men omgikk dette på returen ved å holde helt inntil elva.

Greit å finne en fin rute opp til høgda på ca 1500 m, derfra ur og atter ur mot toppen av Veslebotnskarvet. Siste 100 hm var noe greiere underlag og mye lettere å gå på. Flott skue fra toppen. Tok meg en god pause her. Det var endel sur vind i høyden, men fant le ved varden. Jeg hadde vurdert å ta med meg Bjønnbakknøse, men etter sondering av terrenget noen ganger, gav jeg meg på det. Det er tidkrevende ur å gå i, og hadde jeg hatt selskap, hadde det vært greit. Det ville blitt 5 km ekstra i tidkrevende ur, og da valgte jeg heller å returnere og se om jeg kunne avrunde denne flotte dagen med en annen liten tur.

Flott vær i dag, selv om det var kald vind på toppen. Herlig å kunne nyte sol og praktfulle høstfarger i et slikt flott høyfjellsterreng. Så ingen andre folk i fjellet her, kun noen fåtalls ryper. Etterpå ble det retur til Hemsedal og videre oppover Hydalsvegen og en kveldstur til Harahødn.

Gjennom den flotte bjørkeskogen fra Raudbekkstølen i retning Gråskarvet jeg har besteget fra Valdressida