Grovenuten og Stabbenuten (09.09.2021)

Written by siroho GSM

Ascents Grovenuten (776m) 09.09.2021 14:19
Stabbenuten (895m) 09.09.2021 14:49
Utsikt fra Stabbenuten mot Gjevarvatnet

Dagens tur skulle ha vært Rust, men så var det formen da. Det ble heller to mindre topper i Åmotsdalsområdet.

Grovenuten

Her klarte jeg å slette turen i stedet for å lagre den og vips så var spor og bilder vekk.
Vi kjørte mot Sudbø og parkerte i vegenkanten der det er kortest til toppen. Vi fulgte en nylig hogsmaskinspor opp den første kneika. For noen dype spor og så mye de ødelegger. Etter det holdt vi til venstre og rundt en skrent før vi gikk mot toppen. Fin furuskog med blåbærlyng og krekling. Vi var innom et par topper før vi gikk ned mellom toppene. Greit å gå ned i lyngen, og så strådde vi så vi kom ned til der traktorvegen kom opp i skaret. Samme veg ned igjen til bilen. Kort og grei tur dette.

Parkering langs vegen og stistart
Flott lav på tørr kvist
Slik så hogsfjeltet vi bevegde oss i

Stabbenuten

Vi kjørte videre mot Øyfjell og tok inn der vegen over til Langlim, Gjevarvatnet går. Første veg til høyre svingte vi inn, gjennom et grustak og så videre forbi Hyttedalen til foten av Stabbenuten. På kartet var det merket bom, men vi så ingen stengte bommer eller merking at det ikke var lov å kjøre her.
Vi gikk rett opp lia på lyng i glissen skog. Litt bratt på det bratteste, men helt greit å komme opp. Fint toppområde som hadde fin utsikt og var snaut med fine sva. Stort sett samme veg ned igjen

Fint li å gå oppover i
Toppvarden i sikte
Vi ble enig om at dette var Rustfjellet