Storsylen - høyest i Tydal (05.09.2021)  4

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Nedalshytta (780m)
Endpoint Samme (780m)
Ascents Riksrøys 155B (1,743m) 05.09.2021 16:05
Storsylen (1,763m) 05.09.2021 16:14
Visits of other PBEs Nedalshytta (780m) 05.09.2021 11:05

Storsylen i Tydal

Etter den flotte turen sammen med Stig til Trollhøtta 1614 på lørdagen overnattet vi på Berkåk. Stig hadde funnet ut at vi med tidlig start fra Berkåk kunne rekke turen til Storsylen på søndagen da Yr.no hadde meldt fintvær og sol hele dagen (!). Vi hadde begge lengtet etter å besøke Sylane, ikke minst etter turene våre til Fongen tidligere på sommeren (Knut 10.6.2021 og Stig 4. juli 2021).
Etter ca. tre timers kjøring via Støren var vi fremme i Stugudalen ved Stuggusjøen i Tydal. Her fulgte vi skilting til Nedalshytta som er utgangspunktet for turen til det høyeste fjellet i Tydal.

Stor P-plass litt nedenfor Nedalshytta, avgift kr. 50/døgn Vipps
Den store og flotte Nedalshytta
Info om Sylan Landskapsvernområde

Storsylen 1763
Turstart litt etter kl 11. Hele ruten til toppen er tydelig og godt rødmerket og flott tilrettelagt med solide, utlagte klopper over lange avstander (ca. 50%?) fra start til stidelet vest for Bandaklumpen. Det er også anlagt sherpatrapper i stien noen steder ikke langt fra hytten.

Utlagte klopper på store deler av turen fra Nedalshytta til dette stidelet
Ved Syltjønna 1032
Tåken ligger tett over Storsylen. Syltjønna til venstre

Vi brukte ca 2 timer til Syltjønna. Været var langt fra slik Yr hadde lovet. Tåken lå tett over toppene over ca 1400 moh, men det var opplett og fin temperatur. Ruten går rett opp den bratte fjellsiden øst for Syltjønna. På avstand virker det ganske utrolig at det går an å gå opp her, men det gjør det så absolutt. Etter en pause før det bratteste partiet tok vi fatt på selve oppstigningen. Første del av denne går på en bevokst skredvoll der stien slynger seg fint oppover de første 200 hm. Deretter går stien ut mot høyre mellom sva og inn i steinur videre oppover mot toppområdet.

Ruten går opp den brune, rombeformede gressbakken til venstre i bildet, mellom de to mørke områdene (fjell og rennende vann). Topp-området på Storsylen til høyre i bildet, tatt på returen
Nederste del av stien går langs denne skredvollen. Syltjønna i bakgrunnen. Foto på returen

Stien er veldig fint tilrettelagt, og adskillig lettere å gå enn det vi hadde fryktet på forhånd. På ca. 1500 moh kom vi inn i nysnø. Litt lenger oppe var det mere snø og glattere. Her tok vi på brodder som var til stor hjelp. Tåken ville ikke lette, men det var brukbar sikt på 50 - 100m. Etter en liten runde inne i Sverige var vi oppe på et flatere parti og kom frem til Riksrøys 155B og den flott murte varden med gul topp og steinen med innskrift Olav V 1965.

Stig ved Riksrøys 155B
Foto:Stig
Opp gjennom uren mot Riksrøysa

Men ennå var det et lite stykke og noen høydemetre, delvis med klyving gjennom ur før vi var helt oppe på selve toppen. Vi hadde forventet å finne en stor og flott markering av toppen, og ble noe skuffet over den puslete varden som bare består av noen få stablete steiner. Et flott, gammelt skilt bedret inntrykket noe. Turboken var våt, delvis i stykker og full av navn og datoer uten kronologi. Vi fant en tilfeldig side der vi skrev oss inn.

Stig på toppen av Storsylen
.. og meg på samme
Varden på Storsylen med skilt og en gammel turkasse

Været viste tegn til bedring mens vi var på toppen, og lysforholdene bedret seg. Vi ventet en stund på mer oppklaring, men måtte etterhvert ta fatt på returen for å nå ned før det ble mørkt. På vei nedover klarnet det ordentlig opp i perioder med blå himmel og sol på toppen, men da var vi kommet langt ned i uren.

Det klarner opp og toppen blir synlig fra stien
Lenger nede i uren
Utsikt ned mot Syltjønna

På turen opp traff en god del folk på vei ned igjen etter å ha vært på toppen.

Det gikk overraskende greit ned igjen, både gjennom uren og på plankestien tilbake til hytten.

Tilbakeblikk mot Storrsylen fra vestsiden av Syltjønna. Tåken har igjen begynt å legge seg over toppen
Beitende tamrein på slettene vest for Syltjønna ga visse assosiasjoner til bøfler på prærien i Nord-Amerika!

Tilbake til Nedalshytten etter ca. 9 timer. Alt i alt ble dette en flott tur der tåken dessverre ødela utsikten fra toppen, men vi fikk da sett området på vei ned.
Overnatting i Stugudal og møte med reindyrflokker som krysset veien i mørket. Lang hjemreise til Bergen dagen etter. Tusen takk for nok en kjempefin tur, Stig!

Med dette er listen over Sør-Trøndelag kommunetopper tom 2017 fullført. Alle K-toppene sør for Steinkjer på 2000- og 2016-listene er nå besteget, men mange krevende og lange turer lenger nord gjenstår.

Storsylen fra Nedalshytta

Solgløtt på Storsylen

Written by otto 11.09.2021 08:20

Dere hadde fortjent bedre vær enn dette. Litt stang ut med nysnø og glatt underlag. Uansett fikk dere en brukbar tur. Noen seige turer gjenstår nord i fylket. Gratulerer til to tøffe vestlendinger.

Sv: Solgløtt på Storsylen

Written by knutsverre 11.09.2021 18:46

Takk for hyggelig kommentar, Otto! Det var en helt OK tur. Alle kan ikke være like heldig med været som visse andre, vet du. Når vi først hadde reist så langt var det bra å få med seg denne toppen også!