Meheia og Stulsfjellet i Nome (08.09.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Meheia (431m) 08.09.2021 11:45
Meheifjellet (382m) 08.09.2021 11:45
Nordheia (409m) 08.09.2021 11:45
Stulsfjellet (481m) 08.09.2021 11:45
Jeg parkerte ved Gongevatn og fulgte en delvis merket sti nordover opp lia. Da det flatet litt ut dreide stien østover og det var vardet videre innover mot Meheia. Det var mye varder og litt vanskelig å følge riktig sti. Dette endte med at jeg kom på feil side av Sandtjørn som for øvrig var et idyllisk og nydelig tjern. Fant etter hvert en sti som førte meg opp til Meheia også fra denne kanten. Fin topp med flagg, turbok og brukbar utsikt østover.
På kartet var det tegnet inn en sti som skulle gå fra Meheia og nordover til Bjortjønn. Denne så jeg ikke mye til, og det ble mye bushing bortover her. Jeg svingte innom Meheifjellet da jeg likevel passerte foten av fjellet. Ingen stor opplevelse bortsett fra at Stulsfjellet med sine bratte skrenter mot sør viste seg godt frem. Jeg var litt spent på ruta opp til nettopp Stulsfjellet og hadde en plan om å følge den gamle og gjengrodde skogsveien nord for Bjortjønn til veis ende, for så å klyve meg til topps derfra. Dette gikk heldigvis rimelig greit :) Til tross for bratte skrenter var det mulig å finne en rute opp til toppen fra denne kanten. Fin utsikt tilbake mot Meheia og Gongevatn fra toppen. Her ble det også en god matpause før jeg gikk samme rute ned igjen. Jeg tok en liten sving innom Nordheia før jeg fulgte den gjengrodde skogsveien helt ned til riksveien på nordsiden av Gongevatn.
Flott terreng på vei mot Meheia
Toppen av Meheia i Nome
Utsikt østover fra Meheia
På vei fra Meheia mot Stulsfjellet passerte jeg foten av Meheifjellet og tok derfor turen oppom her også.
Utsikt fra Meheifjellet mot Stulsfjellet.
Bratte skrenter opp mot Stulsfjellet fra sørøst
Snart på toppen av Stulsfjellet :)
Fin utsikt mot sør fra toppen av Stulsfjellet. Meheia og Gongevatn var lett å kjenne igjen
Rester av et gammelt trigpunkttårn på Stulsfjellet