Fastpacking fra Gjendebu over Hellstugutinder m.m. (11.08.2021)

Written by Riberrachid (Roger Vestrum)

Ascents Nestsøre Hellstugutinden (2,255m) 11.08.2021
Store Hellstugutinden (2,346m) 11.08.2021
Søre Hellstugutinden (2,189m) 11.08.2021
Hinnåtefjellet (2,114m) 11.08.2021
Semeltinden (2,236m) 11.08.2021
Semeltinden Sørtoppen (2,178m) 11.08.2021
Visits of other PBEs Gjendebu (990m) 11.08.2021

Tok båten inn til Gjendebu på morgenen. La igjen sakene der og la i vei med kun liten 12 liters sekk med det aller nødvendigste. Lett jogg oppover Storådalen og inn til Hellerfossen.

Hellerfossen.

Tok av til høyre oppover lia hvor vi etterhvert møtte steinura innover mot foten av Hinnåtefjell. Et ganske anonymt fjell ved siden av alle de andre piggene i området (særlig fra sørvest), men en lett start på dagens 2K-samling.

Mot Søre Hellstugutind

Videre vestover mot Hellstugutindtraversen. Lett opp til Søre. Videre opp til Nestsøre er det et par gule trekanthammere som vi kviet oss litt til, men det gikk overraskende greit. Litt grei klyving uten problemer, selv i lett regn, verken luftig eller utsatt mente vi. Nå var det en helt grei parademarsj opp til Store Hellstugutind, som uten tvil er en flott topp, både fra avstand og fra toppen.

Bilde over: Her står vi på søre og ser videre nordvestover til Nestsøre. Store Hellstugutind i skyene bak der igjen.

Vi tok ikke sjansen på å gå videre nordvestover uten noen form for sikringsutstyr. Vi snudde derfor ved Store og gikk ned igjen til båndet mellom Store og Nestsøre hvor vi slapp oss ned litt vond og løs steinur i vestflanken ned til Urdadalen.

Jeg begynte å bli merkbart tyngre i beina, men så likevel ikke veldig tungt på oppstigningen til Semeltind fra vest. Det burde jeg kanskje, for det viste seg å bli ganske seigt oppover der. Litt kjedelig også. Er vel også 600 strake høgdemeter opp dit. Men jeg kom meg opp, og måtte for en gang skyld kjenne på hvordan det var å være sinka i gruppa. De andre to fjellgeitene hadde jevnt over litt større marsjfart oppover der.

Fint toppunkt, og artig at noen har tatt seg bryet med å anlegge en liten overnattingsplass helt oppe på toppunktet.

Vi tok også turen bort til søre Semeltind og vurderte Semelkødden, men det så litt halvsketchy ut uten noen form for sikring, og småbarnsforeldre som vi er tok vi ikke sjansen. Østeggen hadde vi lest var litt rufsete, og så ikke særlig trivelig ut. Derfor valgte vi å jage løsur nedat sørflanken. Gikk på et par blindgater og ellers litt tungt for slitne bein, men tok oss greit ned til dalen igjen.

Så bar det tilbake mot Hellerfossen og utat Storådalen til Gjendebu. Drøye 35 kilometer og 2600 høgdemeter ble tilbakelagt.

Vertskapet på Gjendebu heiv seg rundt og serverte oss middag på direkten i det vi kom inn døra :-).

Det ble noen timer på auget før vi tok ny sats mot Svartdalen og Leirungsdalen neste dag.