Til Oksla med Packraft (08.09.2021)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Oksla (500m) 08.09.2021 10:44
"Alle" går til Oksla fra sør via dårlige stier og mye myr. For å prøve noe nytt lånte jeg en Packraft for å krysse Eptevann og ta Oksla fra vest.
Kjørte Rolandsveien nordover og tok inn til høyre før nr 721. På kartet er dette en bomvei som går inn til Eptevann. Derfor hadde jeg med sykkel, men bommen var åpen og så ikke ut til å være i bruk........så tok sjansen og kjørte oppover. Bra grusvei første stykke men oppe i lia var det ikke grus lenger bare grov stein. I håp om at det ville bli bedre fortsatte jeg. Stedvis var det da og grus/jord vei. Kjørte Opel Mokka 4x4 så det gikk bra med forsiktig kjøring. Ikke kjørbart med vanlig personbil.
Veien starter bra...blir verre

Kjørte 1,8 km inntil ett veiskille hvor jeg fikk snudd og parkert. Tok veien østover i 1,3 km ned til Eptevann.
Packraften henger greit på sekken.

Blåste opp packraft og padlet over til andre siden.
Packraften er klar.

Tok peil på Oksla og fant dyretråkk som hadde riktig retning. Fra Eptevann og til toppen er 570 meter i luftlinje. Svak stigning og lett terreng å gå i. Liten varde på toppen,kasse med bok. Lite utsikt ved varden. Litt utpå kanten av åsen er det litt utsyn vestover. Samme vei tilbake.
4,9 km tur/retur. 2 timer på tur inkludert pause på toppen og tid for å rigge packraft.
Største utfordringen er grovt veidekke.
Eptevann. Oksla oppe i skogen på andre siden
Lett terreng å gå i opp til toppen