Pilegrimsleia / Synnerdalen og Litlesalen. (07.09.2021)  5

Written by larskjek (Lars Killingberg) GSM

Start point Nyvollen (750m)
Endpoint Forolhogna Parkering (750m)
Ascents Litlesalen (1,083m) 07.09.2021 18:53
Visits of other PBEs Forollhogna Parkering (755m) 07.09.2021 12:32
Bua brua (755m) 07.09.2021 12:32
Da var trekløveren tilbake på Nyvollsetra igjen. Et år har gått siden forrige besøk vi hadde her og da ble vi forelsket i denne flotte plassen her oppe i Synnerdalen. Det har vært et langt og meget spesielt år nr.2 med covid-19 så denne turen hadde vi virkelig sett fram til. Etter en fin kveld i går hvor Anne serverte nydelig fårikål og litt god drikke til maten var vi klare for en lengre fjelltur i dag. Været var overskyet men temperaturen var helt perfekt for en slik tur +16c. Hadde sett oss ut Pilegrimsleia som vi ville gå fra nord mot sør så da var det bare å finne veien opp til stien oppe på heia. Det meste av turen ville gå inne i Forollhogna Nasjonalpark. Startet direkte fra Nyvollen og opp lia hvor det var enkelte dyretråkk å følge i starten. En bil var kjørt til p-plassen innerst i dalen hvor vi skulle komme ned så returen til setra etter veien var klar. Svingte litt nord for Grøndalshøgda mot Tangen hvor vi ville treffe på den merkede Pilegrimsleia. Krysset over et utall av bekker som alle til slutt ender nede i dalbunnen og elva Bua. Her var det for det meste et klassisk lynghei terreng. Noen få ryper ble observert og faktisk en ørn også. Oppe på Tangen ble det et åpent og lett terreng etter stien mot Hamran. En flott utsikt mot alle himmelretninger og mot sør tronet Forollhogna i all sin prakt. Da vi passerte litt øst for Hamran toppen var vi på turens høyeste punktet ca.1190 moh. Tok oss en fin rast ved et lite vann litt nedenfor Grøthaugen hvor fisken vaket villig i tjønna. Skulle vel ha tatt med fiskestanga kanskje. Nede ved Grønlibekken kom vi inn på stien som kommer ned fra Forollhogna som vi besøkte året før. Brua over bekken her var ordna etter at den i fjor var knekt bokstavelig talt i to. Undertegnede stakk en tur oppom Litlesalen og fikk se den flotte utsikten herfra. Måtte jo få med en toppregistrering på turen også :) Damene og hunden Stella ventet tålmodig på meg til jeg kom ned igjen. Stien ned lia mot Enlivollen var våt og glatt etter en del nedbør den siste tia. Det var en fornøyd gjeng som kom ned til bilen i skumringen og her møtte vi på den første personen på turen. Ja, det var faktisk ingen å møte på i dag selv om dette er et mye besøkt turområde. Dette ble en lang og fin tur i et nytt turområde for oss og heldige med været hadde vi også vært. Bare en liten regnbyge på hele turen. Stor takk til mitt turfølge Anne, Hildegunn og Stella! Får se om det blir en ny tur hit til neste HØST. Håper det!
På vei opp nord for Grøndalshøgda her.
Første rast ved denne merkesteinen.
Herlige farger i fjellet på denne tiden.
Mye reinmose i terrenget opp mot Tangen.
Da er vi oppe ved Pilegrimsleia (Tangen) og ser her mot nord men vi skal no helt andre veien mot sør:)
Nyhaugen 1238 moh. i det fjerne.
Mot sør ser vi mange topper. Hamran 1213 moh. ligger nærmest så Grøthaugen 1241 moh. med Forollhogna 1332 moh. som er det høyeste fjellet i dette området.
En enslig snøflekk/is lå ikke så langt fra stien.
Solid "bevis" at vi er på Pilegrimsleia
Da kom den første og eneste regnbyga på turen. Grøthaugen i det fjerne.
Eksempel på merkingen langs leia. Svarttjønna ligger der nede og Svarttjønnhytta ligger ikke så langt unna. Der er det overnattingsplass til 4 pers.
Her ved dette lille vannet var det fint med en ny rast. Fisken vaket villig her i dag.
Da ser vi Forollhogna igjen. Et fint turmål!
Pilegrimsleia mot sør og Forollhogna.
Håmmårtjønna.
Da er vi snart nede ved Grønlibekken hvor vi møter stien som kommer fra Forollhogna.
Bra vannføring i Grønlibekken men noe bad ble det ikke:)
Da er jeg oppe på Litlesalen her som har en flott utsikt mot.........
...........Forollhogna og......................
..........Synnerdalen.
Panorama fra Litlesalen ned mot Synnerdalen.
Kvilstenan.
Da sier vi farvel til Forollhogna nasjonalpark for denne gang og fortsetter ned...........
.............den her gjørmete stien.
Siste etappe mot brua over Bua og til p-plassen.