Trollhøtta Sørtoppen - høyest i Rindal (04.09.2021)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kleva P-plass (740m)
Endpoint Samme (740m)
Ascents Trollhøtta Østtoppen (1,522m) 04.09.2021 13:30
Trollhøtta Nordtoppen (1,596m) 04.09.2021 14:15
Trollhetta (1,614m) 04.09.2021 15:10
Visits of other PBEs Jøldalsvegen automatbom (410m) 04.09.2021 08:30
Kleva parkeringsplass (740m) 04.09.2021 08:49
Jøldalshytta (740m) 04.09.2021 09:15

Trollhøtta - siste kommunetopp i Møre og Romsdal

Jeg har to ganger tidligere i sommer vært i området medbringende sykkel for å på Trollhøtta Sørtoppen fra Jøldalshytta. Begge gangene ble det uventet meldt tordenvær i Trollheimen, og planlagt tur måtte kanselleres.
Nå var endelig alt klart for et nytt forsøk. Stig og jeg reiste fra Bergen dagen i forveien til overnatting i Berkåk. Fra Berkåk kjørte vi vestover og nordover på vei 700 mot Grindal. På Hoset tok vi av mot venstre og fulgte skilting mot Jøldalshytta til Jøldalsvegen automatbom (kr. 75). Videre ca 10 km på god grusvei til den store Kleva parkeringsplass.

Jøldalsvegen automatbom
Parkeringsplassen på Kleva

Videre på sykkel ca. 4,5 km til Jøldalshytta. Veien til hytten er steinete og går ned i mange bekkeløp underveis. Ikke akkurat en optimal sykkelvei, men helt klart tidsbesparende med sykkel! Fra Jøldalhytta er det fint å sykle (bra vei) enda ca 1 km til der merket sti mot Trollhøtta starter.

Jøldalshytta
Nydelig dag i Trollheimen! Ruten mot Trollhøtta går opp høydedraget (bak flaggstangen) mot Langfjellet. Svarthøtta 1548 i Rennebu i bakgrunnen midt i bildet

Hele ruten til Trollhøtta er flott rødmerket og vardet. Over myrområdet i Gammelsæterdalen er det lagt ut planker i ca. 1 km lengde, lettgått og fint! Så følger oppstigningen på 4-500 hm mot Langfjellet hvor terrenget etterhvert flater ut og blir lettgått.

Ser tilbake mot Jølvatnet og Jøldalshytta fra skråningen vest for Gammelsæterdalen. Plankeveien over myren til høyre i bildet
Lettgått terreng ved Langfjellet 1240 moh

Noe mer steinete sti vest for Langfjellet der stien går mellom 1166 og 1192-vannene. Her nådde vi igjen flere andre turgåere som hadde gått fra Jøldalshytta og skulle videre til Trollheimshytta. Så ventet nye 300 hm opp den slake skråningen mot Trollhøtta Østtoppen. Etterhvert kom alle tre toppene på Trollhøtta til syne.

Sørtoppen 1614 mot venstre. Den flate Østtoppen 1520 mot høyre med skalken av Nordtoppen 1596 bakenfor
Sørtoppen 1614 rager i bakgrunnen
Stig i hyggelig passiar med en kar som hadde vært på Østtoppen
Nysnø på Trollhøtta Sørtoppen!

Trollhøtta Østtoppen
Fin varde med forseggjort turkasse på flaten litt nedenfor høyeste punkt som vi mener må ligge på en utstikkende hylle ca 10 m sør for varden (GPS 32V 517409 6970299, kote 1522 på Norgeskart med 1 m koter).

Stig på den utstikkende hyllen som er høyest på Trollhøtta Øst
Toppområdet Trollhøtta Øst
Stig ved varden på Østtoppen med Nordtoppen i bakgrunnen
Stupbratt ned mot Litlhelvetet og Trollauget 1007
Trollhøtta Nordtoppen sett fra Østtoppen. Merket sti går i skråningen til venstre for snøfeltene

Trollhøtta Nordtoppen
Fra Østtoppen går det bratt ned ca. 50 hm til det brede skaret mellom Øst- og Nordtoppen. Herfra var det bratt klyving oppover østryggen mot Nordtoppen. Her lå det noen cm med nysnø som gjorde steiner og fjell glatt, men ruten er ikke eksponert. Mot toppen flater terrenget ut. Høyeste punkt på en fjellknaus litt øst for varden der det er slått inn en bolt i fjellet. GPS 32V 516853 6970271.

Høyeste punkt på Nordtoppen
Stig på Nordtoppen. Snota 1671 helt i bakgrunnen
Varden på Trollhøtta Nord. Sørtoppen i bakgrunnen
Utsikt vestover fra Nordtoppen mot den ekstremt nedtappete Gråsjøen. Snota i bakgrunnen

Trollhøtta Sørtoppen
Fra Nordtoppen er det ca. 130 hm ned til skaret mellom Nord- og Sør-toppen på stort sett lettgått og fin sti. Da gjensto bare den siste oppstigningen på vel 100 hm til Sørtoppen. Et tynt lag med nysnø hadde gjort sva og steiner glatte. Varden og trig-merket på Sørtoppen ligger oppe på en stor, steinete flate. Kartverket oppgir koordinatene 32V 516524 6969147 som stemte med min GPS. Peakbook koordinatene justeres.

Endelig på toppen av Trollhøtta Sørtoppen! Foto:Stig
Utsikt vestover mot Snota 1668 fra Sørtoppen

Vi vandret litt rundt i toppområdet før vi tok fatt på returen som ble nesten identisk med turen opp. Artig terreng med småklyving først ned, så opp til Nordtoppen, ned igjen det bratte stykket og endelig opp til Østtoppen.
Herfra begynte vi merke at det var et god stykke tilbake til der vi hadde satt fra oss syklene. Det siste stykket bortover Langfjellet virket uendelig langt med stadig nye rekker med varder ute i horisonten før det endelig begynte å bikke ned igjen mot Gammelsæterdalen. Jeg hadde gjemt sykkelen inne i noe bjørkekratt, og da jeg kom frem dit flakset det plutselig opp 8-10 liryper som ble forstyrret i kveldsmåltidet! Godt å sette seg på sykkelen tilbake til parkeringen der vi var fremme like før det begynte å bli mørkt,

Dette var en lang, men veldig flott tur til en av majestetene i Trollheimen i nydelig vær.
Trollhetta var min siste kommunetopp i Møre og Romsdal på 2000 og 2016-listene. Store Smørskredtinden - den nye kommunetoppen i Ørsta på den dynamiske listen gjenstår.

Tusen takk til Stig for alltid like hyggelig og tålmodig turfølge! Godt for oss begge endelig å ha denne toppen som vi har snakket så mye om i boks!

Gratulerer så mye

Written by Sola19 09.09.2021 08:04

Med fullført Møre og Romsdal!! Bra det klaffet til slutt. Hadde ikke fått med meg at Ørsta har fått ny kommunetopp, er det pga grenseendringer ved kommunesammenslåing?

Sv: Gratulerer så mye

Written by knutsverre 09.09.2021 10:43

Tusen takk for det, Solveig! Den gamle K-toppen i Ørsta Kvitegga 1699 forsvant fra Ørsta da kommunene Bjørke og Viddal ble overført til nye Volda kommune 1.1.2020. Derved rykket Store Smørskredtinden 1630 opp som kommunetopp i Ørsta. Alltid noe nytt på kommunetopplistene!