Luster: Buskrednosi og Storhaug fra Vigdalen (07.09.2021)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Buskrednosi (1,505m) 07.09.2021 12:37
Storhaug (868m) 07.09.2021 14:06
Visits of other PBEs Vårstølen parkeringsplass (670m) 07.09.2021 10:54
Vigdalsstølen bro (771m) 07.09.2021 13:35
Breidsete (756m) 07.09.2021 13:44

Desverre liten sikt på turen i dag fra flotte Vigdalen. Det var lite å se av Buskrednosi da jeg kom inn til Vigdalsstølen, men satset på å finne en grei rute oppover. Det gikk egentlig veldig greit, men vått var det. Mer lettgått terreng fra 1200 m og oppover. Hadde gått fra både vannflaska og kaffetermos nede i bilen, så måtte ty til alternative metoder for å få i meg litt drikke da jeg var kommet oppom stølen. Selv om det var vått i lufta, var det ikke mye bekker å finne etter lang tørke, men klarte å finne en liten vannkilde og brukte matboksen til å få i meg nok til å ta fatt på motbakkene. Lett regn i lufta stort sett hele veien og sjølvsagt ingen sikt.

Jeg hadde vurdert å ta med Kattøyro da jeg kom ned i Vigdalen igjen,men med ingen flere tørre skift i sekken, fristet det lite i dag. Fortsatte derfor videre mot vesle Storhaug etterpå og deretter via god sti tilbake til parkeringen. Hadde kortvaig sikt opp mot både Kattøyro og også Buskrednosi fra ferden mot Storhaug, men det tettet seg fort igjen. Da tenkte jeg at valget å avrunde turen var helt ok :-)

Etterpå fikk jeg et koselig ettermiddagsbesøk til Bjørn Gjelsten som jeg kjenner fra Folkehøgskulen jeg gikk på i 1992. Det er utrolig nok 10 år siden sist jeg traff ham, men her er vi hjertelig velkommen til å komme på besøk sommer som vinter. Det skal vi gjøre, og da sammen med Vinjar og Ove. Fin avslutning på dagen!

På vi opp mot Buskrednosi
Lettgått terreng siste 2-300 hm, her ved trigpunktet, høgste punktet litt lengre bakom
Skoddebilde fra toppen
Nedover mot Vigdalsstølen
Mot vesle Storhaug
Vigdalsstølen bru
Nesten sikt mot Kattøyro
Det meste jeg fikk sett av Buskrednosi i dag
Vegetert toppunkt på Storhaug
Jostedøla

Fog can be nice too!

Written by Chris 09.09.2021 21:00

I really enjoyed these pictures telling something of this unique atmosphere on these foggy days.

Sv: Fog can be nice too!

Written by ligroenb 09.09.2021 22:11

Yes I agree ! Even if I would have preferred some more view, I still really enjoy theese conditions, espesially if I get the oppurtunity to get just a few glimps of the surroundings :-)