Svolværgeita (05.09.2021)  5

Endpoint Svolvær
Characteristic Alpine trip
Ascents Svolværgeita (355m) 05.09.2021

Første langhelg i september var det ut på studietur med hele Uniconsult, og som følge av Covid og reduserte muligheter for utenlandsreiser, var årets tur lagt til Lofoten og Svolvær. Slett ikke noen dårlig erstatning det, tvert imot - det ble en aldeles strålende reise. Noen av oss hadde naturligvis bestemt oss for at når vi først reiser til Svolvær, så må vi jo få med oss en bestigning av Svolværgeita. Mangel på tid til planlegging og mangel på plass til utstyr gjorde at det var veldig enkelt for oss denne gangen å skaffe guidet hjelp til topps, og Bergtagen Mountain Guides var klare for tur denne søndagen. Selv om været i utgangspunktet var noe hustrig og guidene var usikre på om vi i det hele tatt ville komme til parkeringsplassen på avmarsjtidspunktet, feide vi alle motforestillinger til side på et blunk. Litt regn og vind skulle ikke ta fra oss gleden av denne toppen!

Etter litt utdeling av utstyr ble det avmarsj 0845. Her er vi på vei opp sherpatrappene som innleder turen.
Det er ikke lange avstandene som skal tilbakelegges, men det er ganske bratt. Ingen tvil om at denne gjengen vil opp - opp - opp!
Sherpatrappen er bak oss og det siste partiet er det bratt sti opp til innsteget. Vi skulle gå det de vel kaller normalruta eller rappellruta, den er i skaret på "baksiden" av Geita. Forsiden kan også gås, men det er fem taulenger. Og det hadde vi ikke tid til, vi skulle rekke et fly senere på dagen.
Guidene rigger litt hjelp de første par meterne. En liten taustige i risset må til før vi kommer inn på selve klatrefjellet.
Her sikrer jeg guiden opp den første taulengden.
Lena klatrer i stigen mens jeg er klar for å traversere litt ut til venstre og deretter rett opp.
Oversiktsbilde av de første meterne i fjellet.
Veldig bratt og eksponert opp her, så Lena fikk nok herfra. Helt greit og fullt forståelig om man ikke liker høyder.
Her sikres Andreas opp det siste lille stykket på den første taulengden til hylla nær toppen, rett nedenfor de to "hornene".
Guiden rigger standplass på toppen mens vi venter på hylla nedenfor.
På vei opp det siste lille stykket til topp-punktene på Geita. Først opp risset til der jeg er, og deretter ut til høyre og rundt det høyeste hornet og opp til toppen.
Her er vi alle sammen på forskjellige plasser på fjellet, og det er enkelt å se hvilken vei vi gikk.
Selv om tåka hang over oss, fikk vi fin utsikt fra toppen. Men den forsvant omtrent rett etterpå.
Svolvær eller Rio, det er spørsmålet!
Andreas på vei opp det siste lille stykket rundt hornet og opp til toppen.
Som sagt, litt utsikt fikk vi jo nedover mot byen.
Her er Jarle og Marianne stolte tindebestigere også.
På vei ned rappellen igjen. Rimelig godt fornøyd med dagen!
Her kommer også Andreas ned rappellen. Mange tau her, men det var altså bare oss som var her oppe denne dagen.
Yeeeiii! Full av glede og mestringsfølelse.
Fin bukett med topp-turister.
Da var det bare returen til byen og dusjen igjen. Vi var nede på parkeringsplassen 11.50 etter drøyt tre timer på tur. Passet jo fint, siden vi bare hadde hotellrommet til klokka ett.