Luster: Rundtur fra Vanndalen i nokså lite sikt (06.09.2021)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Vanndalen (1,050m)
Endpoint Vanndalen (1,050m)
Ascents Myrhyrna (1,487m) 06.09.2021 12:21
Spørteggbu (1,570m) 06.09.2021 13:18
Sørvest for Spørteggbreen (1,613m) 06.09.2021 13:49
Bogestellenosi (1,643m) 06.09.2021 14:53
Vangsen (1,757m) 06.09.2021 15:48
Geitanosi (1,318m) 06.09.2021 17:17

Værmeldingen for i dag var overskyet, men lite vind og ingen nedbør. Det var nokså grått ned på toppene da jeg ankom Vanndalen, men opphold og foreløpig sikt til mot Geitanosi og Myrhyrna. God sti og merking opp til første toppen, Myrhyrna. Skodda kom og gikk, men fikk noen glimt innimellom over mot Vangsen. Jeg håpet at det ville lette etterhvert, men det gjorde det ikke. Så masse ryper underveis. Skodda veltet seg oppover igjen da jeg var på vei oppover mot hytta på Mannen. Denne hytta har jeg tidligere besøkt på ski, da jeg og min gode venninne Linda tilbragte et par dager hos en kamerat i Jostedalen. Da var det null sikt på toppen, omtrent som i dag, bortsett fra at det da også var grisesurt.

Jeg sto utenfor hytta og hørte plutselig lyd innenifra. Det var Jostein Åsen som var oppe i arbeidsærend for Metereologisk inst. Jeg hilste på ham den skihelga vi var her for noen år siden, men jeg tror ikke han husket det :-) Vi slo av en kort prat, før jeg satte kursen videre mot neste topp, Sørvest for Spørteggbreen 1613. Dårlig utsikt mot breen, så egentlig ingenting. Derfor også litt feil kurs da jeg startet videre fra toppen. I skodda mister en all retningssans, og jeg måtte stadig korrigere kursen underveis med gps’en for å ikke rote altformye. Det tar sin tid, men kom meg etterhvert nedover og kunne få et glimt av ryggen jeg skulle følge opp mot Bogestellenosi.

Ingen sikt her heller og det var bare å fortsette kursen videre mot Vangsen. Greit å finne en ok rute opp på Vangsen, var kun et par små slake brepartier, ellers greit terreng. Ikke mye igjen av breen slik den er på kartet. Tok meg en liten matbit ved varden, før jeg fortsatte videre nedover. Her fant jeg etterhvert den rødmerka stien, og det var til stor hjelp i den dårlige sikten.

Tok av fra denne på ca 1200 meters høyde til skaret mot Geitanosi. Her traff jeg på nytt en rødmerket sti mot toppen. Jeg fikk to minutters glimt av en svak sol gjennom skylaget, men så forsvant den igjen… Dagens siste lille stopp, ble på toppen av Geitanosi, ei heller her med utsikt.

På returen ned i skaret, så jeg den rødmerka ruta gå videre ned, men jeg var usikker på hvor denne kom ned i Vanndalen og så jeg valgte å skrå tilbake til der jeg kom fra. Like før brua over elva, kommer denne merka stien ned, så den kan sikkert være grei å følge om man vil korte ned bittelitt.

Selv om det var dårlig med utsikt underveis, var jeg godt fornøyd med turen. Det er et flott terreng og en fryd å gå i, og man setter ekstra pris på de glimtene man får underveis turen, og ekstra sliten blir man når man må navigere etter Gps mesteparten av tida :-)

Start fra Vanndalen
Mot Myrhyrna
Mot Vangsen
En flokk med ryper som tror de er usynlige
En flott kvilestein hvor man kan få tak over hodet i rufsevær
Hytta på Mannen
Sørvest for Spørteggbreen
Fra skaret mellom Mannen og Bogestellenosi
Bogestellenosi 1643
Bogestellenosi
Nærmer meg Vangsen
Vangsen 1757
Får et tilbakeblikk mot ryggen fra Vangsen når det kortvarig letter
Kortvarig gløtt av sol mot Geitanosi,akkurat som yr hadde lova kl 17, men det varte desverre ikke lenge
Geitanosi
Vanndalsvatnet
Merket ruta mot Geitanosi like ovenfor brua