Skrim og Sveinsbuvarden i Kongsberg (06.09.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Grønlikollen (789m) 06.09.2021 11:58
Skrim (859m) 06.09.2021 12:10
Sveinsbuvarden (746m) 06.09.2021 14:09
Visits of other PBEs Ravalsjø parkering (483m) 06.09.2021 13:23
Sveinsbu (690m) 06.09.2021 14:24
Jeg fulgte bomvei (betaling) inn til Ravalsjø parkering. Dette var et fint utgangspunkt for de to toppene som jeg hadde som mål denne dagen; Skrim og Sveinsbuvarden. Jeg fulgte godt merket sti opp til Skrimtoppen først, med en liten avstikker via Grønlikollen. Fin utsikt mot Breidstulfjellet og Styggemann som jeg besøkte på ski tidligere i år. Skrimtoppen er et særegent fjell med flere "sukkertopper" som har samlet seg som en liten hatt over furuskogen omkring. Jeg gikk samme vei tilbake og tok litt lunch ved bilen før jeg fortsatte i motsatt retning opp mot Sveinsbuvarden. Det var god sti også oppover her, og like før det flatet ut var det merket en snarvei rett til toppen. En lett topp som fremfor alt byr på et flott utsyn mot Skrimfjella. Svinhusknatten, Kolknuten og Jonsknuten var også lett å dra kjensel på. På tilbaketuren gikk jeg via Sveinsbu som ligger flott til oppe på platået.
Godt merkede stier fra Ravalsjø parkering
Underveis til Skrimtoppen passeres Grønlisetra
Tvilsomme hvilemuligheter på Grønlisetra :)
Skrimtoppen sett fra Grønlikollen
Skrimtoppen med Jonsknuten bak til høyre i bildet.
Fin utsikt mot Breidstulfjellet og Styggemann fra Skrim
Stien opp mot Sveinsbuvarden passerer like sør for Store Mjøvatnet.
Skrimtoppen ses godt fra siste stigningen opp mot Sveinsbuvarden