Reinshornheii - høgaste fjelltopp i Bygland kommune (28.06.2021)

Written by olgamariet (Olga Marie Torsvik) GSM

Ascents Reinshornheii (1,161m) 28.06.2021

Denne sommeren er fiiin :)
Vi kjørte fra Sandnes og opp Suleskar, og benyttet oss av parkeringa til Øyuvsbu. Gikk ca fem km inn i heia og slo opp telt på et av de vakreste campsitene vi har hatt. Nydelig utsikt, vatn rett på nedsida, ikke så langt fra stien men langt fra folk. Diggdiggdigg.

Dag to gikk vi fra campsite til Reinshornheii og tilbake. Det var varmt og strålende sol, noe som gjorde turen veldig fin og veldig...varm. Godt med påfyll på toppen :)
Fin sti mesteparten av veien, og der stien slutta var det ikke noe tvil om hvor vi skulle. Da vi sto på undersiden av åsen/heii såg vi silhuetten av en rytter på hesteryggen. De var vekke før vi kom opp, men for et flott syn!
Skulle nok ha vært her piiiittelitt seinere på året når moltene var modne. Nå var det bare insane mengder av molteplanter.

Natta etter blåste det opp, så vi våkna i et halvflatt telt. Stengene hadde rett og slett bøyd seg som følger av påkjenningen.
Vi pakket sammen og tuslet tilbake til bilen. På stien lå det en knerta hoggorm, noe som var overraskende med tanke på at vi befant oss på 1000 meters høyde.

Lettgått tur i fint terreng. Til sammen var det 22,16 km fordelt på 678 hm.