Sogndal: Helleberget og Dyrhovden (05.09.2021)  3

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Resaland (413m)
Endpoint Resaland (413m)
Ascents Helleberget (988m) 05.09.2021 19:42
Dyrhovden (948m) 05.09.2021 20:11

Dagen startet med deltagelse på Barnas turlag og Kom deg ut dagen som ble avholdt på Tua. Lavterskelarrangement med kjekk natursti, turbingo og kanopadling. Vinjar og jeg fikk et par kjekke timer sammen med kjente små og store før vi avrundet med leiking på uteområdet til Hjelle Skule.

Dette var starten på årets solo høstferieuke. Ove hadde tatt seg en tur til Luster den første helga og hadde hatt knallvær. Nå var det litt mer rufsete værmeldinger og jeg droppet den opprinnelige planen om Geiranger og Rauma og satte kursen mot Sogn i stedet. Jeg tok 1640 ferja fra Lote og satte kursen mot Sogn. Jeg håpet å få meg en luftetur underveis, og målet denne ettermiddagen/kvelden ble en tur i Sogndalsdalen. Klokka var blitt over halv sju da jeg var klar for avgang, og jeg tok for sikkerhets skyld hodelykt med meg i sekken. Syklet oppover fra Resaland mot Tuftestølen. Veien var tørr, laus og tidvis nokså bratt så det gikk ikke akkurat superraskt oppover. Noen partier spant jeg såpass og fikk ikke godt tak med de noe slitne dekkene, og måtte irrriterende nok ta beina fatt enkelte plasser ;-) Omsider nådde jeg Tuftestølen og kunne ta beina fatt. Her er triste spor i alle retninger fra ATV’er. De går ikke bare tilnhyttene i områdene, men du finner dem overalt ellers også. Merkelig om dette er nyttekjøring… Heldigvis for meg, er terrenget for tida knusktørrt og derfor fint å gå/løpe gjennom de mange tørre myrområdene.

En grei runde med mye løping underveis for å nå ned igjen før mørket. Det klarte jeg akkurat, og slapp å bruke lykta. De bratte nedoverbakkene på sykkelen tok jeg nokså forsiktig på grunn av det lause underlaget og de altfor slitne sykkeldekkene. Det gikk kjempefint, og jeg var utrolig glad for at jeg hadde med sykkelen!

Denne turen er sikkert en fin skitur!

Padling på Storesætervatnet ved Tua
Nesten oppe ved Tuftestølene
Atv spor, mange av disse
Utsikt mot Helleberget
Fra Helleberget mot Blåfjellet
Mot Dyrhovden fra Helleberget
Fra Dyrhovden med utsikt mot Skriki
Retur tilbake mot Tuftestølene
Hytta på Tuftestølene som var nybeiset og hadde et reklameskilt fra Drygolin :-) Denne hytta så ut til å være driftet av Speidergruppen
Jeg parkerte før garden på Resaland. Her var satt opp et skilt som ikke kan misforstås...