Rondane (05.09.2021)  6

Visits of other PBEs Bjørnhollivegen p-plass (710m) 05.09.2021 09:04
Høgronden - umerket sti i Bergedalen stikryss (807m) 05.09.2021 09:20

En drømmedag i Rondane

I ganske mange år har jeg hatt lyst til å gå denne ruta som jeg gikk i dag. Jeg har hatt lyst til å gå den på ski og på beina. Derfor har det også tatt lang tid før jeg har fått komplett samling av 2k i Rondane. Værmeldingene var gode, men ikke så gode som været faktisk ble. Jeg hadde sol fra blå himmel hele dagen foruten 10 minutter rett før toppen da det suste noen skyer forbi. På tur opp til Veslsvulten måtte jeg kast t-skjorta, det var vindstille og sola stekte. Ikke verst å få litt farge på kroppen i starten av September. Jeg gikk i bar overkropp helt til Rondvasshøgde øst (1923 m) Der tok jeg på med vindjakke. Jeg stoppet flere ganger under veis for å spise å drikke. Dette var nok lurt, jeg klarte å holde energinivået på et jevnt nivå hele turen.

På toppen tok jeg meg en lengre rask, og gledet meg til mat og medbrakt kaffe. Det var en liten nedtur da kaffe var lunken.. Det ble ikke så lang rast heller fordi det blåste litt surt, og jeg ble litt kald selv med dunjakke.

Jeg var spent på nord-øst ryggen, og hvordan vanskelig den grønne trekanten var. Da eggen og ryggen flatet ut, så var jeg usikker på hvor trekanten egentlig hadde vært.

Veien videre var plankekjøring. Langglupdalen er bestandig lang, også i dag.. Det var godt å komme tilbake til sykkelen. Jeg parkerte der Langglupbekken krysser veien inn Til Bjørnhollia

Jeg startet ved Gammelgarden. Det er ca 5 km derfra til Langglupdalen, så det er greit med sykkel, spesielt på tur hjem..
Gravskardshøgda mm
Dagens første topp, Veslesvulten med Atnsjøen bak
Tre topper. Storronden til venstre.Ryggen jeg gikk ut igjen sees godt til høyre for toppen. Vinjeronden i midten. Rondeslottet til høyre.
En type lav som klorer seg fast i høyfjellet
Storronden, Vinjeronden, Rondeslottet
Slottet
På vei opp mot Storronden er det flere kandidater til pf 10 som ligger litt utilgjengelig til. Det er litt vanskelig å se denne pga. sola, men den har nok ikke pf 10, heldigvis ;-)
Det er mye stein i Rondane. I det meste laget for noen.
Nord-øst ryggen fra Storronden
Vinteren er i anmarsjlarge
Toppen av Storronden. Det var fire stykker på toppen da jeg kom. Det hadde nok vært noe flere der i løpet av dagen. Jeg kom dit ca kl 1500.
I store deler av turen så gikk jeg i bar overkropp, men på toppen var det adskillig kaldere
Storronden sett fra nord-øst ryggen
Ryggen som går nord-øst ned fra Storronden er merket med en grønn trekant. Jeg var spent på hvordan dette ville være. Jeg har hørt at det skal være best å gå opp rygge, jeg gikk jo ned. Etter en stund så skjønte jeg at jeg hadde gått forbi den grønne trekanten da eggen flatet ut..
Ett forsøk på å få bilde fra eggen på nord-øst ryggen. Hvor den grønne trekanten er, er jeg usikker på, men det var halt klart den mest spennende delen av turen..
Langglupdalen bærer sitt navn med rette
Paraglider ved toppen av Høgronden

På nabofjellet

Written by johanne 07.09.2021 21:07

Litt av en tur Morten!! Langt og mange høydemeter!

Du kunne jo ha vinket! Startet returen fra Rondeslottet kl. 1452 ;-)

Sv: På nabofjellet

Written by Peregrinus 15.09.2021 07:58

Hørte dere ikke at jeg ropte?