Kjapp eftastur til Snøhetta Vesttoppen fra Snøheim. (01.09.2021)

Written by Riberrachid (Roger Vestrum)

Characteristic Alpine trip
Ascents Snøhetta Vesttoppen (2,253m) 01.09.2021

Kom inn til Snøheim med bussen ca kl 14 og hadde noen timer å slå ihjel før middag. Fellestur til Snøhetta stortoppen i morgen.

Tok på meg lett utrustning med terrengjoggesko og liten sekk med en halvliter cola og to mellombarer. Været var så som så. 6-7 grader. Frisk bris og regn. Sikten var sånn passe under 1800 meter, og noe tettere tåke på toppene.

Grei løpbar sti første par kilometerne, men det gikk fort over i ur. Prøvde å trippe kjapt på steinene. Ok feste selv om det var bløtt. Kom etterhvert opp på ryggen, og merkelig nok avtok vinden noe over 2000 moh.

Hadde litt sikt utover i gryta der jeg fulgte kanten oppover, men pga litt vonde kastevinder holdt jeg meg noen meter unna. Litt seigere opp siste delen, men tok meg ikke mer enn en drøy time opp til toppen fra Snøheim. Fint lite topppunkt, men dessverre uten særlig sikt i dag. Hettpiggen så skummel ut i tåka. Jeg drøyde det ikke på toppunktet da det også her kom kastevinder ulende nede fra skaret til Hettpiggen.

Trippet meg lett ned igjen i fin medvind og var nede igjen en snau time senere.