Høgeli - Notodden (02.09.2021)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Høgeli (527m) 02.09.2021
Høgeli Sør (524m) 02.09.2021

Høgeli på nytt

Ny tur til Høgli etter at jeg faktisk klarte å feile på toppunktet sist, da var jeg her oppe en rask tur på kvelden etter at jeg hadde vært på en annen topp i Notodden først. Hadde ikke forbered noe av denne toppen på forhånd, og gikk litt for fort frem. Endte ved punkt 524, hvor jeg lovet meg at jeg aldri skulle igjen, elendig topp og utsikt i et generelt skrotete og mye tett terreng. Fikk også litt regn på turen.

Men så ble det da til at jeg måtte opp igjen… for denne gang å komme meg på riktig punkt. Etter en bytur til Notodden kjørte jeg opp og parkerte utenfor bommen ved Grønkjær Skisenter, og gikk som sist veien inn til Skjeggestul og tok av der. Det var en veldig varm og solrik ettermiddag/kveld i begynnelsen av september, så kunne ikke bli bedre. Fikk en litt mer oppløftet opplevelse av turen denne gang, især når jeg kom opp på toppknausen - en riktig koselig berkgknaus der i solen, med faktisk nokså fin utsikt. Tok runda over til punkt 524 så det ble et gjensyn med denne tross min misstemning sist, men nå holder det for min del her oppe. Mye tettvokst skog og kjedelig terreng på Høgeli syns jeg.

Fikk for øvrig årets første opplevelse av Hjortelusflua som det var mye av her.

Toppknausen 527 moh
Gaustatoppen sett fra toppknausen på Høgeli
Over mot sørtoppen.. litt typiskt terreng