Treknatten til fots. (02.09.2021)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Ascents Treknatten (1,101m) 02.09.2021 16:29

Noe av motivasjonen for denne turen var å kjøre fra Nes i Ådal til Sokna gjennom Vidalen, og så gå på noen fine topper underveis. Kjøreopplevelsen var ikke mye å skryte av siden det er mye skog langs veien, så hvis man skal få noe særlig naturopplevelse må man vekk fra veien og helst opp i høyden.

Treknatten var et naturlig valg for meg, og siden det går vei helt opp til 800moh like nedenfor Lindelisetrene er det en ganske enkel bestigning. Fra der jeg parkerte bilen gikk jeg på sti ca 100 meter, før jeg skar ut i terrenget med kurs for ryggen opp mot Treknatten. Det var fint vær og jeg gikk med t-skjorte til høyden på 1058moh hvor vinden tok såpass mye at jakke måtte på. På toppen av Treknatten var det virkelig vindfullt, men ikke verre enn at jeg kunne nyte matpakken i le av toppen.

Returen la jeg ned til Valdresdalen hvor det var en sti jeg ville gå på. Det var ganske bratt ned dit og noen små stup, så veivalget var ikke helt enkelt.

Veldig fornøyd med turen; ikke minst fordi jeg følte jeg kunne gå i greit tempo uten at tennisleggen skapte problemer. Ikke fullt ut restituert, men det kommer seg.

1058-høyden til venstre.
Fra 1058-høyden er det utsikt til toppen av Treknatten.
Utsikt fra Treknatten til Gyranfisen midt i bildet.
Utsikt fra Treknatten ned til Sperillen og Nes i Ådal til venstre.
Varden på Treknatten og utsikt nordover.
Her parkerte jeg bilen, og sykkelen forble ubrukt på turen til Treknatten.