Øytopper Paddøy og Hokøy (13.09.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vikaholmen
Endpoint Samme
Ascents Storgjelsknausen (281m) 13.09.2012 11:40
Hokøy Sørtoppen (134m) 13.09.2012 13:35
Hokøy Nordtoppen (132m) 13.09.2012 14:50

ØYTOPPER I LINDÅS

Endelig var det tid og anledning for et besøk til de to øytoppene i Lindås kommune! Disse har stått på ønskelisten lenge, men har ikke vært så lett å få til pga at en er avhengig av privat skyss for å komme ut dit. Når det gjelder øytopper profiterer vi stadig stadig på de gode rapportene fra våre "forgjengere" otto (Otto Lund) og innerdal (Inger Lise Innerdal)! Som de kontaktet vi Malvin som bor i nærheten og har båt. Han husket godt den trivelige turen med Otto og Inger Lise, og var litt overrasket over at det var flere gale øytoppsamlere i området! Han var velvilligheten selv, og tilbød seg å ta oss over til Paddøy og Hokøy eller Haukøy som er navnet som brukes lokalt. Denne dagen hadde Yr.no meldt et værvindu på formiddagen med stort sett oppholdsvær og glimt av sol, og denne gangen slo varselet til!

STORGJELSKNAUSEN
Etter en times kjøretur fra Bergen møtte vi Malvin på Vikaneset kl 0950. GPS-en ble ikke slått på før vi var nesten fremme ved Hokøy. Turdataen gjelder hele turen, inkludert båtturen.
Etter 10 min båttur var vi fremme i Sæterviken som en liten vik på NØ-siden av Padøy. Malvin fortalte at de tok buskapen i land her for beiting, og vi passerte steinmurer etter en bygning et lite stykke opp fra sjøen. Det går nok ikke mye folk på denne øyen, men Malvin fulgte hjortestier som stort sett var ganske tydelige oppover til toppen av fjellryggen, og derfra videre sørover til vi kom opp på et platå merket med 258 moh på kartet. Se GPS track. Så bar det bratt ned ca. 40 hm i Storgjelet, også her på tydelig hjortesti. Det virket veldig bratt å ta seg rett opp til toppen fra gjelet, så vi rundet på SV-siden av knausen og opp til toppen fra sør. Her er det to mulige toppunkter, men vi er enige med våre forgjengere om at det sørligste punktet er det høyeste. Otto vardebygger hadde satt opp en "minnestein" som markering, og den sto der fortsatt. Oppe på toppen etter 1.5 time. GPS 6731984 313463. Været haddde vært fint under hele turen, men det var veldig vått i terrenget. Ned igjen omtrent samme vei, og nede ved båten kl 1250.

Astrid og Malvin på vei mot Padøy
På toppen av Padøy. Otto sin stein er merket!
Padøy med Hatlehaug-huset. Storgjelsknausen like til venstre (sør) for gjelet
HOKØY SØRTOPPEN
Fra Sætervika kjørte vi sørover gjennom Midtsundet, rundet Lyraneset og la til ved naustet til en nedlagt liten gård som heter Pynten. Malvin fortalte at det hadde vært en skjenkestue her for folk som kom sjøveien fra Osterfjorden på vei mot Bergen. Murene etter to hus står fortsatt. Det som en gang var innmark var nå omgjort til et tykt mosedekke. Villsauer så vi mange av på hele øyen. Vi krysset oss oppover mot Sørtoppen, delvis på sauestier og ellers i relativt lettgått terreng til vi var ute på topplatået kl 1335. Høyeste punkt fant vi på en knaus litt innenfor den ytterste knausen på GPS 6731241 314183. Flott utsikt på den ytterste knausen som ligger helt ut mot vest der det går 130 m stupbratt ned i fjorden. Tilbake omtrent samme vei og nede ved båten igjen kl 14.
HOKØY NORDTOPPEN
Fra Pynten bar det nordover til Liabakken - et annet lite, fraflyttet gårdsbruk som har tilhørt familien Bjørsvik. Dette er et aldeles nydelig område. De som har bodd her tidligere har vært virkelige steinkunstnere! Det er laget et nydelig lite kaianllegg i hugget naturstein og en flott, vei opp til huset og videre opp mot utmarken med flott murte steinmurer opp til 3 m på det høyeste. Også helt opp mot utmarken et det laget en flott mur med trappetilgang midt i! De som bodde her må ha hatt stor interesse for å gjøre det pent, og de har virkelig skapt et anlegg som står i generasjoner! Imponerende! Det er dessuten laget tilrettelagt sti opp mot Sørtoppen på Hokøy. Vi fulgte denne og var oppe på toppen kl 1450. GPS 6732652 314008. Gammel trigbolt i fjellet. Det er usikkerhet om Sørtoppen eller Nordtoppen er den høyeste på øyen - se kommentar på info sidene. Sørtoppen er oppført som den høyeste, men høydemåleren på min GPS vist 1 m høyere på Nordtoppen. Uansett - vi har i hvertfall vært på begge! Flott utsikt mot Storgjelsknausen og Hokøy Sørtoppen og mot Vikaneset med steinknuseverket som etterlater seg stadig større sår i landskapet. Men norsk stein må jo Europa ha... På toppen har Netcom satt opp en antenne som leverer mobildekning og internett til folket i Vikanes området. Strømforsyning til anlegget sikres med en liten vindmølle (som knapt gikk rundt!) og solcellepaneler + batterisikring. Nede ved båten igjen etter en liten time kl 1515.
Tusen, hjertelig takk til Malvin for turen, hyggelig turfølge og mye interessant informasjon om stedene vi besøkte!
På Hokøy Nordtoppen. Foto: Malvin

PF Hokøy

Written by otto 13.05.2022 08:22

Takk for info. Da blir det ingen ny tur dit. Vi var kun på sørtoppen, mens Knut og Astrid helgarderte. Hadde i såfall blitt en drøy biltur for 1 meter. God sommer.

PF Hokøy.

Written by petter 12.05.2022 22:42

Hei, har akkurat sett på dette da det ser ut som det kan bli tur på lørdag. Sørtoppen er 134.3m og høyest. Nordtoppen har to topper Hoydedata.no gir 132.9 på den nordlige, og 133.0 på den sørlige. Nå har kartet en punkthøyde på den sørlige på 133.2, ser derfor høyest ut, men forskjellene er så små at her bør man nok besøke begge, det er omlag 80 m mellom disse. Skaret er 24.6m, PF på nortoppen blir dermed 108m.

Sv: PF Hokøy.

Written by knutsverre 13.05.2022 14:27

Takk for som vanlig nøye observasjoner, Petter! Ser hva du mener. Det var vel neppe kart med 1 m koter tilgjengelig da vi var der for snart 10 år siden. Velger derfor å si at vi var på toppen som var regnet som den høyeste i 2012! Retter PF på Nordtoppen til 108 m. God tur!

Øytopper i Lindås

Written by knutsverre 13.09.2012 22:44

Malvin ble med oss på alle tre toppene! Tror han likte vårt tempo bedre enn deres....! Vår GPS viste 1 m høyere på Nordtoppen i forhold til Sørtoppen. Vi mangler fortsatt 4 øytopper i Kvinnherad. Får se senere på høsten ...

Skysskaren Malvin

Written by otto 13.09.2012 22:14

Hyggelig fyr han Malvin. Han ble med oss på den ene toppen og det er det ikke alle skyssfolk som gjør..Ps dere er kanskje ferdig med Hordaland...