Kjølberget: Tur blant vindmøller 1 (31.08.2021)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Kjølberget (704m) 31.08.2021 16:22

Kjørte FV208 i nesten 8 km fra RV3 i retning Lutnes. Her tok vi av på Høljedalen bomvei (betalte med Vipps) og kjørte denne i ca. 2,5 km frem til Søndagsmyrdammen, hvor Statskog har tilrettelagt et veldig bra område med bålplass og fine campingmuligheter. Slo oss til her, før vi la i veg mot Kjølberget. Syklet først i ca. 4 km frem til der hvor Finnskogleden krysser veien (blåmerket sti).
Her er det også et infoskilt om Kjølberget Vindkraftverk.
100 meter lenger fremme er det en grei plass hvor en bil kan plasseres.

Informasjon om Vindkraftverket
Finnskogleden
Kjølberget fra der Finnskogleden krysser veien. Kjølberget er ved den midterste vindturbinen

Syklet veien videre til vi kom til hovedveien opp mot vindkraftparken. Syklet videre opp til bommen , hvor det var informasjon om at det er et anleggsområde og at det er adgang forbudt.
Vi tok allikevel sjansen og syklet veiene innover i vindkraftparken og opp til Kjølberget. Traff på en arbeider, som var hyggelig som bare det når han hørte om formålet med sykkelturen vår.
På topp-punktet er det bygd en liten varde, rett utenfor plassen til vindturbinen.
I og med at vi var på et forbudt område, valgte vi å trille sykkelen langs den blåmerka Finnskogleden ned igjen til veien vi sykla innover. Et par hundre meter nede i lia var stolpen med skiltet til Kjølberget plassert. Nede ved veien konstaterte vi at vi hadde kommet raskere til topps ved å gå Finnskogleden herfra og den vel kilometeren til topps. Men vi syntes det var fint å sykle den lange omveien inn i vindkraftparken. Syklet så tilbake til bobilen ved Søndagsmyrdammen, hvor vi fikk en rolig kveld som oppladning til neste dags tur. Nina var med på turen.

Liten varde på toppen til Kjølberget
Her sto skiltet som tidligere sto på Kjølberget, som nå er erstattet med en 150 meter høy vindmølle