Styrkeprøven Rett Vest - HOT EDITION!! (28.08.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Gullbotn (261m)
Endpoint Kjøkkelvik (68m)
Haukelandsvarden (640m) 28.08.2021
Redningshytten, Gullfjellet (600m) 28.08.2021
Turnerhytten (642m) 28.08.2021

Det var duket for årets styrkeprøve. Denne gangen var det ingen nåde. Jeg skulle komme meg gjennom under 7 timer. Været var strålende og terrenget tørrere enn det er lov å forvente av fjellene i Bergen. Dette gjelder selvsagt ikke for Livarden, som forblir våt og gjørmete året rundt uansett hvor mye sol det måtte være.

Det var bare et stort problem, som igjen skulle skape flere kjente hindringer, den GLOHETE temperaturen. Jeg brukte i år 52 minutter opp til Gullfjelltoppen fra Gullbotn, men merket allerede her at ting ikke var som det skulle. Jeg hadde kjempet og brukt mye mer krefter enn jeg vanligvis gjør opp hit med denne tidsbruken. Beina var svintunge, pulsen skyhøy, svetten silte og jeg hadde ikke sjanse til å få i meg nok vann for å holde væskebalansen balansert.

Jeg forsøkte likevel å holde tempoet oppe, og ankom Unneland etter 3.00 timer. For å klare Rett Vest under 7 timer bør man komme hit også passere Unneland på under 3 timer. Dette var nøye beregnet fra min side basert på tidligere resultater fra andre løpere.

Jeg hev i meg 7 kopper med cola og saft, fylte flaskene og tok fatt på oppstigningen mot Turnerhytten. Like oppe i skråningen begynte krampene å dra, og et lite stykke lenger oppe var det bom stopp. Matlysten var forsvunnet, jeg var svimmel, holdt på å kaste opp flere ganger, beina blytunge og krampene ble bare sterkere. Fikk ikke i meg nok vann, selv om jeg drakk litervis ved hvert sted jeg fant vann. Tempoet var så lavt oppover her at jeg gav opp håpet om å klare målet. Hadde på dette tidspunktet nok med å kjempe mot ondskapen av negative tanker, som å bryte. Jeg tok i bruk min faste oppskrift i slike situasjoner, ene foten foran den andre og holde det gående. Ikke stopp og ta pauser.

Fikk presset i meg noen Powergums på flaten innover mot Turnerhytten og jeg kviknet til litt. Hadde truffet på flere som slet. Passerte til og med en kar som hadde pers på 6.45 timer. Krampene tok ham.

Nedover mot Montana og rundt Haukeland sykehus var det bare å la beina gå. Traff flere som ikke hadde matlyst, og det viste seg at samtlige hadde møtt veggen opp mot Turnerhytten. Det var likt for alle i dag.

Største utfordringen jeg hadde nå, var å omstille beina fra nedstigning til oppstigning. Opp mot Løvstakken ble en kamp i starten. Her gikk jeg også tom for vann IGJEN, og nå visste jeg det ikke var mulig å fylle før Melkeplassen. Krampene var så sterke at legg og lårmusklene gjorde bølgebevegelser inne i beina. Det nyttet ikke å forsøke å tøye, for da fikk jeg krampe andre steder.

En fontene med iskaldt vann var satt ut ved trappene nedenfor Løvstakken på Melkeplassen. Det var noe av det vakreste jeg hadde sett. Jeg tok meg en dusj og drakk litervis. Krampene gav seg derimot ikke. Så lenge jeg ikke fikk i meg noe mat, var jeg i sterk underskudd på salt i kroppen. Dyttet i meg en liten neve med chips før jeg tok fatt på Damsgårdsfjellet. Kramene var så sterke at jeg måtte stoppe opp og finne ut hvordan jeg skulle klare å komme meg opp det bratteste partiet. Med noen rare bevegelser, gikk det på et vis.

Under nedstigningen tok Kristoffer meg igjen. En hyggelig kar jeg møtte på Slettegga. Han hadde startet noen minutter tidligere enn meg, så egentlig lå jeg foran ham. Vi bestemte oss for å ta følge. Det hjelper på å være to personer, slik at man kan få tankene inn på andre ting. på vei opp Lyderhorn var det samme krampeproblematikken for min del. Kristoffer dro ifra. Jeg kjempet nå en kamp som var hardere enn jeg noensinne hadde gjort tidligere. I fjor spydde jeg på toppen her. Det slapp jeg i år, men jeg hadde det tøffere nå. Under nedstigningen i Kjøkkelvik, lå fokuset bare på å ikke falle ved neste krampe.

Lenger nede passerte jeg en kar som gikk tur med sønnen sin. Han sa "Du ser ganske så sprek ut etter å ha løpt over 40 km". Jeg svarte bare "Man skal ikke bare dømme etter utseendet". Å løpe i mål ved Kjøkkelvik skole var en ren lettelse. Tiden min ble 7 timer og 38 minutter. 11 minutter bak persen min. Stod og snakket med Jon og Rune, som heller ikke nådde sine mål om under 7 timer. Møtte Fredrik og Eivind og minglet litt med dem og takket Kristoffer for følget. Natasha skal også ha skryt for å løpet på 10.08 timer og for ha fullført Styrkeprøven Rett Vest for første gang. Takk for denne gang! Neste år bestiller jeg heller 6 grader og overskyet.

Kart

STERK !

Written by Gunski 16.09.2021 20:43

Dette skal du ikke deppe for Endre ! Kun 11 minutter etter egen pers i denne varmen - det lover bra for neste år - og det bestilte været 6 grader / overskyet.

Sv: STERK !

Written by Fjellsamleren 17.09.2021 09:21

Takk for det, Gunnar! Helt enig. Det lover veldig bra for neste år. Hadde faktisk ikke trodd at jeg skulle komme inn på denne tiden, for jeg møtte virkelig veggen opp mot Ulriken. Om værmeldingen blir som forventet neste år, går det nok veldig fint å nå tidsmålet. Jeg kjenner det er ekstra godt å kjenne på den kjølige høstluften om dagen. Den var spesielt etterlengtet i år ;)

Imponerende innsats i varmen!

Written by hbar 30.08.2021 15:39

Det var jo veldig synd at din på forhånd uttalte bekymring for at det skulle bli for varmt skulle slå til så til de grader! Men på den positive siden, og på tross av dette bare komme 11 minutter bak din egen pers må da love veldig godt for neste år? I alle fall om bestillingen av 6 grader og overskyet slår inn... ;)

Sv: Imponerende innsats i varm

Written by Fjellsamleren 30.08.2021 21:21

Takk skal du ha, Harald! Ja, gikk nøyaktig som fryktet, men samtidig ganske utrolig at jeg under denne varmen nesten klarte tilnærmet lik tid jeg hadde som beste fra før. Satser på at bestillingen av vær for neste år blir servert ;)

Tøffing! :)

Written by Øyvindbr 30.08.2021 15:34

Begge kan vi kunsten å skildre slit, Endre! Jeg har min stil, du har din, på hver vår måte klarer vi å skildre sånn at den som leser blir sliten i beina og hiver etter pusten :) Og din stil skildrer noe som er nærmere toppidrettsnivå enn min. Jeg føler etter kommunetoppferieuka vår med base på hytta i marka at jeg virkelig kan uttale meg om hvor rå du er! Glemmer ikke da vi raste forbi alt og alle på vei mot Høgevarde, men du seg sakte men sikkert fra meg også. Etter hvert var du borte. Jeg tenkte at denne gutten straks er på topp i sin kondiskarriere! Og tenk om du hadde fått 6 grader og overskyet på Styrkeprøven...

Krysser fingrene for at du får det på forsøket neste år!!

Sv: Tøffing! :)

Written by Fjellsamleren 30.08.2021 21:49

Tusen takk for flotte ord, kompis!

Ja, vi har begge våre egne måter å skildre turene på. Jeg mimrer stadig tilbake til den uken vår og blant annet turen på Norefjell. Det er veldig kjekt å få en slik bekreftelse fra deg, for du kjenner meg så godt. Jeg vet at formen er der. Var bare synd det ble så glohett. Jeg har aldri prestert i varmt vær. Takler det svært dårlig. Været får man uansett aldri gjort noe med, men heldigvis skal det godt gjøres at Bergen får Øyvind-vær og høye temperaturer under dette arrangementet to år på rad ;)

Imponerende

Written by sveinh 30.08.2021 14:50

Du får håpe på 10 grader og lett regn neste år.

Sv: Imponerende

Written by Fjellsamleren 30.08.2021 14:53

Takk for det, Svein!

Satser på det altså. Ellers må jeg bygge badstue og dra inn en tredemølle og drive med varmetilvending.