Stavslinuten - 500 pf Telemark ferdig (29.08.2021)

Written by siroho GSM

Ascents Stavslinuten (1,155m) 29.08.2021 13:14
Visits of other PBEs Bessedalsvegen (500m) 29.08.2021 13:14

Stavslinuten - endelig, det har tatt sin tid....

Den magiske dagen skulle komme, endelig bli ferdig med 500 pf topper i Telemark. De to siste toppene har vært en stor utfordring å gjennomføre, men i dag skulle det skje.

Vi kjørte mot Åmot og tok av til Ravnejuvet. Det ble et stopp og en liten tur ut mot kanten for å se ned i juvet. En del info om turistnæringen på 1800-tallet, spennende.

Vi kjørte videre ned og opp igjen til Liosvingene, så mot Mo og deretter andre veg til høyre, ingen skilt, men inn til Bessedalen.

Det bar oppover ei flott grend med gamle hus og dyr på beite. Vi betalte kr 40 i bommen med vipps og kjørte videre oppover. På det høyeste ved Flatamo var det en god parkeringsplass og greit startsted.

Vi gikk over vegen og inn i skogen og der var det en gammel igjengrodd traktorveg som vi fulgte litt, så gikk det over i fine myrdrag som ble til lier med blåbærlyng og skrubbær. Flott storvokst gran, åpent og fint å gå, men det ble brattere og brattere. Vi hadde retning mot Turkupp, men kom litt til venstre for den, for der var det greiest å gå. Så fortsatte vi mot Turkuppnuten for å finne stien som skulle gå videre mot toppen. Det ble snauere og mer glissen skog, men ingen sti å se, for lite med sau her tro.

Vi kom oss opp i skaret bak Turkuppnuten og satte kursen rett opp på toppryggen. Bratt, men helt greit å komme seg opp. Da var det bare slak oppover ryggen til toppen. Fint å gå, nydelige farger og skikkelig utsyn.

Toppen ble nådd og det var bok på toppen. Ikke den mest besøkte, men det var jevnlig folk innom. Det ble en lang pause med vaskepause, spisepause og sovepause, så var vi klar for nedtur.

Vi hadde på forhånd bestemt oss for returen, at vi ville gå forbi vannet på nedsiden av toppen.
Vi fulgte ryggen bortetter og peilet oss ned et skar der det var mulig å komme seg ned. Planen var å følge ei skår, men det ble ikke noe, gikk heller rett ned. Etter å ha passert bekken i Fagerdalen måtte vi opp litt før vi så tjernet. Vi tuslet langs vannkanten og tok oss god tid. Vi hadde planlagt å gå ned en rygg der vegetasjonene var minst mulig og det stemte bra. Ryggen var fin å gå på og førte oss i riktig retning mot der vi gikk opp og der vi hadde parkert. Fin rundtur dette. Jeg tror at hele den lia er fin å gå opp.

Fin li å gå opp i lyng og småurter. Det var noen fine gamle stubber fulle av lav og tyttebær som jeg angret på at jeg ikke tok bilde av.
Brattere blir det oppover
Første delmål, topp over skoggrensa i sikte. Her skulle det ha vært en sti i følge kartet, men den var borte
Utsikt nedover til der vi kom opp, Bessedalen
Siste skikkelige kneika opp skaret her før toppen
Rabbeskjegg
Utsikt til vatnet vi skal gå langs
Utsikt fra toppen
Blåbærlyngen hadde tatt på høstdrakten
Toppvarden i sikte
Nydelig vær, nesten for varmt, fin sitteplass og en liten pytt til å avkjøle seg, hva mer kan en forventet av en topp
Utsikt fra toppen
Ser oss tilbake mot toppen, ei furu har klort seg fast her oppe
Så skal vi ned fra toppen og ned til Fagerdalen
Fagerdalen
Her kom vi ned på høyre side
Vannet i sikte
idyllisk her og litt gamle molter fant vi
Fin rygg vi valgte å gå nedover på, den førte opp direkte til  der vi gikk opp. Litt tettere til nærmere vegen vi kom, men det var noen myrdrag som var greie å følge nedover
Fin rygg vi valgte å gå nedover på, den førte opp direkte til der vi gikk opp. Litt tettere til nærmere vegen vi kom, men det var noen myrdrag som var greie å følge nedover
Parkeringen vi valgte

16/16

Written by otto 31.08.2021 20:42

Bestandig stas å fullføre et fylke hva PF-topper angår. Lykke til videre og grattis med full pott.!!

Sv: 16/16

Written by siroho 31.08.2021 22:32

Takk. Og takk for alle de flotte turrapportene jeg får lese av dine svimlende og lange turer.

Gratulerer!!!

Written by LivogKristen 31.08.2021 17:21

Gratulerer så masse! Godt kjempa Sissel.

Sv: Gratulerer!!!

Written by siroho 31.08.2021 22:18

Endelig, ja du vet jeg har kjempet og nå har jeg vunnet, hurra. Nå er det 250 pf som gjelder og den uendelig 100 pf.

Godt vi har noe å gjøre framover

Gratulerer med 500 meters topp

Written by Bamse 30.08.2021 06:22

Jeg må si dere står på med toppturer. Fortsett videre, det er mange topper igjen i Telemark!

Sv: Gratulerer med 500 meters

Written by siroho 31.08.2021 22:16

Vi står på, men du står enda mer på, ikke lett å holde følge med deg. Fine turrapportene du legger ut, og fint for oss som skal gå disse senere. Kanskje veien krysses en dag, ja for det er veldig mange topper igjen, heldigvis.

Gratulerer med komplett

Written by Stigun 30.08.2021 00:12

500-pf liste i Telemark! Stort sett ukjent fylke for meg, ikke veldig mange av disse jeg har vært på! Bra jobbet!

Sv: Gratulerer med komplett

Written by siroho 31.08.2021 22:13

Takk. Synes du er litt beskjeden, du har jo vært på mange telemarkstopper. Navnet ditt dukker opp både her og der. Gleder meg mye over turbeskrivelsene dine på kommunetoppene du besøker, og så har vi dette med blomster felles. God tur videre.