Høgeloft - Lærdal og Hemsedal, 346/404 via Juklevann (28.08.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Høgeloft (1,920m) 28.08.2021
Visits of other PBEs Eldrevatnet parkering nord (1,120m) 28.08.2021

Hadde lyst på en kombinert packraft og kommunetopptur og ifølge kartet så Høgeloft lovende ut med flere vann på rad. Var litt usikker på hvor enkelt det var å komme seg fra Juklevann og til toppen, da det er relativt bratt. Fant kun en skirapport på peakbook om denne ruta, men da jeg finleste det som står under adkomst på peakbooksiden så sto det om denne alternative ruta også.

Det var meldt fint vær og ingen vind så da kjørte vi avgårde mot Hemsedal. Satte ut båtene ved Eldrevatnet og kjørte bilen litt tilbake til Eldrevatnet parkering nord. Vindstilt og fint vær så vi padlet over Eldrevann i fint driv og gikk i land ved bygningene ved Elvetot. tok på oss sekkene med packraftene fastspent på sekken og la i vei. I følge kartet mitt skulle det gå en sti herfra og opp til Vesle Juklevatnet. Denne stien var det ikke lett å følge. Noen varder her og der, men ingen tydelig sti lengre. Litt kratt og litt myrete, men stort sett greit å gå oppover her selv uten sti. Så en reinsbukk. Mye blåbær og krekling å kose seg med på vei opp.

Vesle Juklevann var ganske nedtappet, men vi fant ett greit sted å sette ut båtene og padlet avgårde i rolig tempo og nøt den fine dagen. Siden det var så nedtappet gikk det ikke ann å padle helt inn til deminingen mot Juklevatn og det var litt gjørmete strandkant, men vi kom oss i land og opp på veien til Juklevatn. Her var det veldig fint å sette ut båtene og vi padlet det lille stykket over til nordvest enden av vannet der bekken fra Haukebotn kommer ned.

Her var det fin teltplass så vi la igjen telt og båter og tok med oss dagstursekk og la i vei oppover mot Haukebotn. Vi gikk på høyre side av bekken oppover. Bratt og tildels sva, men gikk greit å finne en fin rute opp. Noen sauetråkk her og der. Fulgte så langs ryggen inni Haukebotn, greit å gå, men gikk ikke helt på toppen av ryggen for å prøve å unngå unødig opp og ned. Innerst i Haukebotn startet oppstigninga mot Høgeloft. Greit å finne vei opp og da vi kom opp på ryggen mellom Haukefjell og Høgeloft kom vi over noen varder som vi fulgte ett stykke til vi mistet de igjen, men ingen problem å finne veien på egenhånd. Varden på toppen så vi ikke før vi nesten var oppe. Super utsikt fra toppen. Hadde en matpause her før vi gikk ned igjen stort sett samme vei. Brukte litt under to timer fra Store Juklevann til toppen.

Da vi kom ned til Store juklevatn satte vi opp teltet og koste oss med pinnebrenner og god mat. Neste dag padlet vi tilbake til Eldrevatnet. Vindstille på Juklevatnene, men fikk litt motvind på Eldrevatnet. Kjempefin tur. Bjørn var med.

Grei bæring opp til lille Juklevatn
Padling over lille Juklevann
Gikk opp til Haukebotn mellom de to bekkene på bilde