Runderabben (28.08.2021)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Runderabben (1,292m) 28.08.2021 08:10
Liv på toppen

Etter at Kristen hadde vært på jobb i 14 dager og jeg hadde kosa meg med barnebarn i Balestrand og vært med min bror i Vik, var vi klar for nye eventyr i finværet. Noen venner av oss hadde nettopp vært på Runderabben og de snakket om en bratt kjørevei opp, uten sikring. Vi (les Liv) var spent på om vi kunne komme opp her til parkeringen med bobil, men hadde en plan om å sykle opp, om det ikke gikk. Kjørte innover den smale asfaltveien mot Modalen og videre oppover Sølsdalen til Stølsvatnet. Ble skikkelig imponert over at her var asfalt i de bratteste svingene opp mot vatnet. Kjørte videre oppover den bratte grusveien til Åsavatnet. Den eneste plassen det var litt ekkelt var en liten bit med grov grus der vi spant litt, men her var det jo ikke bratt. Vi har kjørt veldig mye verre veier med bobilen enn dette. En kan kjøre til veis ende her, men da må man ha en høy suv. På vei innover dalen lå det geiter i veien. Disse ville ikke flytte seg selv om vi kom med den store bobilen. Jeg måtte ut for å klapse på dem, og det var så vidt de giddet det også.
Geitene ville ikke flytte seg og Liv måtte ut av bobilen for å flytte på dem.
Lang avslappet ettermiddag i solen.

Da vi kom frem til parkeringen var det tidlig ettermiddag og vi kosa oss i solen ved bobilen, plukket blåbær til dessert og spiste middag. Ingen dekning her, så boken og kryssordet gjorde susen på kvelden. Morgenen etter startet vi tidlig. Fantastisk tur på merka sti i solen i shorts og solliv. Vindstille på toppen der vi slappet av ca 1t i solen. Skravlet lenge med mange andre på vei opp, da vi gikk ned. Hun ene kunne fortelle at dette området er skummelt å stå på ski eller gå på snøbruer. Det er regulert og en hun kjente gikk på ski på vinteren sammen med noen andre da underlaget bare åpnet seg og slukte han. De fant han aldri igjen. Minner meg på nytt om at regulerte områder ikke er til å spøke med. Men i dag var det bare nydelig og vi kosa oss veldig der vi gikk langs de fine vanna. Litt trist med et vann som var helt nedtappet, men det er prisen for at vi skal ha strøm. Mange sauer i området. Videre til Skjerjavasshovden.