Opstadhornet og Ræstadhorntraversen på Otrøya i Molde (03.08.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Foksåta (632m) 03.08.2021
Grøtet (698m) 03.08.2021
Opstadhornet (737m) 03.08.2021
Ræstadhornet Sør (721m) 03.08.2021
Ræstadhornet (729m) 03.08.2021
Ræstadhornet vest (660m) 03.08.2021
Rørsethornet (659m) 03.08.2021
Jeg parkerte på p-plass inne i Vågsdalen. Herfra går det en kjerrevei innover langs Torsvikelva som siden går over til å bli en sti som blir mer og mer utydelig. Jeg klarte å følge denne inn til Mørkevatnet, men da forsvant den helt. Fant likevel en grei trase opp til skaret ovenfor Lomstjørna, og videre opp til Foksåta var det fine sauetråkk å følge. Flott topp og en bra start på dagen! Herfra så jeg hele resten av ruta som jeg ville gå denne dagen. Neste mål var Oppstadhornet. På vei over Slettheia kom jeg inn på stien og fulgte denne til toppen. Helt magisk, og jeg var glad for at jeg hadde langt igjen å gå denne dagen i slik natur! Det var merket en ny rute fra Oppstadhornet og over til Grøtet som jeg forsøkte å følge. Denne traseen var såpass ny at det ennå ikke hadde blitt tydelig sti, men uansett er det enkelt terreng å ta seg frem i. Tråkket var bedre opp mot Ræstadhornet, men en dypt skar i mellom toppene og ditto oppoverbakke gjorde at jeg måtte ta en god matpause her. En liten multedessert ble det også, og da gikk det som en lek videre. På Ræstadhornet møtte jeg folk for første gang på turen, og jo nærmere Rørvikhornet jeg kom, jo mer folksomt ble det...og fantastisk utsikt i tillegg. Dette er insta-natur og jeg skjønner at denne turen er populær! Fra utsiktspunktet nedenfor Rørvikhornet er det bygget en solid sherpa-trapp, noe som er blitt ganske vanlig i dette området. Vel nede igjen på veien hadde jeg en snau kilometer å gå tilbake til bilen som sto parkert for seg selv inne i Vågsdalen.
På vei innover Vågsdalen med Foksåta midt imot
Snart oppe på Foksåta med utsikt vestover
Dagens første topp Foksåta i boks!
Vågsdalen og Mørkevatnet sett fra toppen av Foksåta.
Neste stopp Oppstadhornet som er den høyeste toppen på Otrøya
Oppstadhornet på Otrøya
Grøtet og Ræstadhornet sett fra toppen av Oppstadhornet
Grøtet 698 moh
Desserten er sikret :)
Ræstadhornet er en flott topp!
Utsikt fra Ræstadhornet
Her var det "mætt i" folk som tilbød seg å ta bilde:)
Rørvikhornet sett fra vesttoppen til Ræstadhornet
Rørvikhornet er uten tvil en stilig topp!
På vei ned mot utsiktspunktet på Rørvikhornet. Derfra går det trapper helt ned til parkeringsplassen
Flotte omgivelser og mye folk på tur i Midsundtrappene.