Innerbergsalen og Stabben i Aure (29.07.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Innerbergsalen (907m) 29.07.2021
Nonsknubben (797m) 29.07.2021
Stabben (827m) 29.07.2021
Midtre Stabben (811m) 29.07.2021
Midtre Stabben S2 (788m) 29.07.2021
Søre Stabben (800m) 29.07.2021
Jeg kjørte sørover til Innerberg og fortsatte på litt dårlig vei opp til Innerbergsalen p-lomme omtrent der hvor stien starter. Det steg bratt oppover lia på god sti frem til utsiktspunktet. Herfra ble det noe slakere et stykke før det igjen bratnet til opp mot toppen av Innerbergsalen. Hele veien opp var det god sti, og ingen problemer med å følge den. Enorm varde på toppen og upåklagelig utsikt!
Jeg hadde planer om å fortsette ryggen videre helt til Stabben, for så å gå samme vei tilbake igjen til bilen. Været var godt og det var bare å labbe i vei, denne gang i stiløst terreng. En bred rygg kunne følges trygt og lett via Nonsknubben og frem til Søre Stabben. Herfra ble det et helt annet terreng, og ved første øyekast syntes jeg at det så litt utsatt ut. Uansett så må man jo prøve, og fordelen var jo at hele veien fra Søre via mellomtoppene og frem til Stabben var det et tydelig tråkk som viste ruta jeg skulle gå. En del klyving ble det, men uten noen store vanskeligheter. En halv time senere sto jeg på toppen av Stabben og kunne se hele ruta tilbake til Innerbergsalen. Dette var en utrolig stilig tur, og heldigvis skulle jeg tilbake igjen også slik at jeg kunne oppleve den en gang til :) Vel tilbake på Innerbergsalen var skyene i sør blitt helt svarte, og tordenværet var begynt å bygge seg opp. På tide å haste ned igjen. Jeg rakk akkurat å komme inn i bilen da regnværet startet:)
Stien er skiltet fra veien og er lett å følge helt opp til Innerbergsalen
Utsikt mot sørvest fra den siste stigningen opp mot Innerbergsalen
Sør-Norges nest høyeste øytopp ligger på naboøya Tustna
Innerbergsalen har en stor og staselig varde, akkurat som en slik topp fortjener!
Fra Nonsknubben videre mot Stabben
Utsikt tilbake mot Innerbergsalen fra Søre Stabben
Ruta videre fra Søre Stabben er betydelig mer alpin!
Luftig klyving det siste stykket opp til Stabben
Fra Stabben ser man utover det flotte øyriket i nord
Flott fjellrygg med Innerbergsalen lengst bort
Tordenværet nærmer seg, på høy tid å komme seg ned igjen!