Semi-travers av Soleiebotntindane fra Tindevegen (23.08.2021)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Lauvnostinden (1,970m) 23.08.2021
Nørdre Soleibotntinden (2,030m) 23.08.2021
Store Soleibotntinden (2,083m) 23.08.2021
Søre Soleibotntinden (2,049m) 23.08.2021

Umiddelbart etter fjorårets knalltravers av Austanbotntindane ble det bestemt at neste tur med Bre og Fjell skulle gå over de tre Soleiebotntindane, med enten start eller avslutning om lite besøkte Berdalsbreen. Etter to fantastiske dager på Leirvassbu opprant også denne dagen i Hurrungane med enestående vær, og kl. 0745 var vi i gang fra Tindevegen ved Tverrelvi med Even Melhus fra Bre og Fjell. Jeg hadde vært på Store Soleiebotntind i nysnø og skodde i 2007 uten å se noe som helst av den flotte utsikten, så i praksis ville hele traversen være ny for oss begge.

Even gjorde det med en gang klart at han ikke anbefalte nedgang om Berdalsbreen, dels pga. den sterkt nedsmeltede breen med mye guffen løsmasse og dels pga. ukjent terreng. Vi ville derfor ikke få en fullstendig travers, men i stedet gå ut sørryggen og returnere over hovedtoppen. Som tenkt, så gjort, og vi ville i alle fall spare noe vekt på å droppe breutstyret.

Det ble en grei oppstigning gjennom ytre del av Soleiebotnen og opp mot Lauvnostind. Etter hvert som vi vant høyde kom både Jostedalsbreen med Lodalskåpa og naboryggene i øst fram, med Storen som selvskrevet blikkfang. Første matpause tok vi omtrent på toppen av Lauvnostind kl. 10, og her tok vi også på klatreutstyret, men selve toppvarden ble passert nokså ubemerket. Her oppe var det nydelig utsikt mot traversen videre og dessuten Ringsbotn og Soleiebotnen på hver sin side.

Upåklagelig morgensol over Soleiebotnen og dagens travers
I oppstigningen mot Lauvnostind med utsikt helt til Jostedalsbreen. Lodalskåpa stikker opp litt til venstre i bildet
Vi vinner høyde på ryggen mot Lauvnostind og får Dyrhaugsryggen, Nordre Midtmaradalstindar og Storen i syne
Lauvnostind smalner av og vi har herlig utsikt mot traversen videre samt Store Ringstind og Store Austanbotntind
Fra om lag samme sted mot Soleiebotnen og Tindevegen

Ryggen smalnet av, og etter hvert tok vi tauet i bruk. Sørhammeren kløv vi greit ned på venstre side med topptau. Vel nede i skardet nord for Nordre Soleiebotntind rundet vi først litt ned og så opp en svært løs renne på venstre side før vi begynte den flotte og til dels luftige klyvingen opp nordeggen. I den løse renna ble vi enige om mottoet (motsatt av «Følg rygg, vær trygg!»), nemlig «Følg renne, ikke la det bli din ende!», for her klarte vi å løse ut et lite, men stygt steinskred som heldigvis ikke kom nær noen av oss.

Klyving ned sørhammeren på Lauvnostind

Det ble et par korte, men veldig fine taulengder opp til kremtoppen Nordre Soleiebotntind, hvor vi toppet ut kl. 1145, etter 4 timer på tur. Utsikten mot resten av Hurrungane herifra var enestående, og nå fikk vi også sørryggen som vi skulle ut på og Store Austanbotntind i syne. Eggen videre mot skardet mot hovedtoppen var svært luftig, men med mulig omgåelse tidvis på høyre og venstre side. Vi kløv ned med topptau på høyre side et stykke før skardet og tok oss opp i selve skardet på litt gjenværende snø.

Vi har passert skardet sør for Lauvnostind og får hammeren og Ringsdalen i retrospekt
Mot skardet mellom Nordre og Store Soleiebotntind
Vi klyver opp nordeggen på Nordre Soleiebotntind og får flott tilbakeblikk på Lauvnostind og Ringsdalen hvor vi har telt
Fin trio på tur!
På standplass på nordeggen
Flott og tidvis luftig klyving opp nordeggen på Nordre Soleiebotntind
På celebre Nordre Soleiebotntind med Hurrungane-panorama
Utsikt mot Store Ringstind, Søre Soleiebotntind og Store Austanbotntind
Lenger sør på den luftige eggen med utsikt mot Store Soleiebotntind også

Fra skardet til hovedtoppen var det ganske drygt, men grei klyving med noen småtunge opptak. Passasjen tok en times tid, og kl. 1330 var vi oppe på Store Soleiebotntind til førsteklasses rundskue. Etter litt mat fant vi vegen ned i skardet mot sørryggen. En tydelig varde som viste den beste nedgangen, var til stor hjelp her. Det var bratt og en del løst, men vi kom oss greit ned uten sikring av noe slag.

Klyving opp fra skardet mot Store Soleiebotntind
Fra nordryggen på Store Soleiebotntind med praktfull utsikt mot Ringsbotn, hvor Ringsbreen har minket kraftig i senere tid. Vi ser Skagastølsryggen, Midtmaradalstindar og Ringstindar på rekke og rad
Herlig tilbakeblikk på traversen med Nordre Soleiebotntind dominerende
Fornøyd på tur!
Mot Store Ringstind, Søre Soleiebotntind og Store Austanbotntind
Ditto
Pause på Store Soleiebotntind
Fra Store Soleiebotntind mot sørryggen som vi skal ut på, flankert av Store Ringstind og Store Austanbotntind
Straks nede i skardet mot sørryggen med utsikt nordover
Nede i skardet med utsikt mot kjempen i sør

Opp på den andre siden var det delvis tråkk og delvis vardet, og vi sikret bare rundt et litt utsatt hjørne. Så gikk det småkupert, men relativt enkelt ut til Søre Soleiebotntind (S2) hvor vi ankom kl. 1420. Vi var litt usikre på om det sørligste toppunktet (S3) var høyest, men en rask sjekk på Peakbook viste at turen ut dit var unødvendig, da med unntak av antatt flott utsikt mot Berdalsbreen og Ramnaskard.

På sørryggen med utsikt mot Berdalsvatnet og Tindevegen med bomstasjonen på Berdalsbandet
På celebre Søre Soleiebotntind med Store Ringstind som bakteppe
Herlig utsikt mot Ringsbotn og Storen
Ikke dårligere mot Hurrunganes utpost mot sør, Austanbotntindane
Tilbakeblikk mot sørryggen, Store- og Nordre Soleiebotntind

Etter å ha beundret utsikten mot vestveggen på Store Ringstind, Austanbotntindane, Berdalsbreen og -vatnet gikk returen samme veg tilbake, og begge gangene passerte vi det nordligste toppunktet (S1) uten å gå oppom. Kl. 1520 var vi igjen på Store Soleiebotntind hvor vi tok av oss klatreutstyret for denne gang og det ble tid til en god matpause.

Skardet mellom toppene sett fra sør
Fornøyd tilbake på Store Soleiebotntind med fullført semi-travers

Snaue to timer senere var vi tilbake ved bilene ved Tverrelvi kl. 1715, etter om lag 9 ½ timer på tur. På returen fulgte vi hovedtråkket og etter hvert stien til denne mest besøkte toppen i Hurrungane. Det var flott å komme ned i vegetert terreng igjen og få gras og fjellblomster under fjellstøvlene, om enn vi prøvde å unngå å tråkke på sistnevnte. Til og med blåklokker nikket i trekken såpass sent i august, og ellers hadde vi tidvis selskap av både snøspurv og ravn i høyden.

Nedstigning med utsikt mot Soleiebotnen, Tindevegen og helt til Jostedalsbreen
Tilbakeblikk på Store Soleiebotntind og langt mer grasiøse Store Austanbotntind
Mot Soleiebotn og dagens travers
Straks tilbake ved Tindevegen ved Tverrelvi

En ny knalltravers i Hurrungane var dermed i boks, kompetent og trygt ledet av meget hyggelige Even fra Bre og Fjell!