Vestre Tverrbotntind fra Leirdalen (22.08.2021)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Tverrbottinden V1 (2,113m) 22.08.2021
Vest for Tverrbottinden V1 (2,110m) 22.08.2021

Etter gårsdagens flotte kollegatur til Semelholstind over Visbreen og planer om guidet travers over Soleiebotntindane dagen etter, måtte jeg begrense meg med en kort tur denne praktfulle dagen. Det dummeste jeg kunne gjøre, var nemlig å gape over for mye og pådra med skade eller slitasje før traversen i Hurrungane. Denne andre dagen på Leirvassbu opprant med like upåklagelig vær, og turmålet var flotte og ørlite krevende Vestre Tverrbotntind, som jeg måtte sette igjen på traversen vår av Tverrbotntindane pinsen 2010.

Jeg kjørte et kort stykke ned til Storflya i Leirdalen og fulgte normalvegen opp gjennom Leirløyfte, etter start fra bilen kl. 0830. Tråkk med småvarder viste veg opp det småbratte partiet vel midtvegs, og etter snaut to timers rolig gange med liten bør var jeg oppe i skardet ved kanten av Søre Illåbre. Her åpnet selvfølgelig utsikten seg flott videre mot Galdhøpiggmassivet, som nå kom i tillegg til den stadig flottere utsikten jeg hadde fått mot Smørstabbtindane og andre celebriteter på andre siden av Leirdalen.

Det er mye stein å forsere fram mot Leirløyfte
Tilbakeblikk på oppgangen hvor jeg krysset i overkant av snøfonna. Stetind dominerer på andre siden av Leirdalen
Oppe i skardet med tvillingtoppen i sikte

Stigningen mot tvillingtoppen gikk radig, og et stykke under fortoppen la jeg igjen sekken og fant nedgangen i sørsiden som er normalvegen til den 3m høyere hovedtoppen. Etter kameratens soloering direkte over eggen på snøføre tilbake i 2010 var jeg ganske spent på om jeg ville klare meg alene opp normalvegen. For sikkerhets skyld hadde jeg endatil tatt med svasko, men de ble liggende i sekken. Normalvegen på helt tørt føre som i dag var nemlig helt kurant, og kl. 1050 kunne jeg storfornøyd toppe ut ved varden på denne flotte og eksponerte toppen med panorama over Søre Illåbre og Galdhøpiggmassivet. Herlig revansj siden forrige gang, da de fleste av oss bare fikk med seg fortoppen!

Draget i sørsiden som er lett å finne. På motsatt side av Søre Illåbre dominerer Store Bukkeholstind
Luftig mot Søre Illåbre i hakket mellom de to toppene
Tilbakeblikk på fortoppen
På den relativt flate hovedtoppen med Bukkehø dominerende. Dessuten ser vi Skardstind samt Galdhøpiggen og Tverråtindane mer tilbaketrukket
Mot Søre Illåbre med Store Bukkeholstind dominerende
Mot Tverrbotntindane sørøstover med Store nærmest
Mektig utsikt mot bretunga på Søre Illåbre og dalen nedenfor
Fornøyd på Vestre Tverrbotntind med fortoppen og Smørstabbtindane bak

Men fortoppen fikk nok et besøk etter returen i sørsiden, og jeg tok en god matpause og bare nøt stunden og utsikten. Returen gikk samme veg som jeg kom, og tilbake ved bilen kl. 1315 etter 4 ¾ flotte og effektive timer på tur. Formen var ennå helt upåklagelig, og en tur til gjenstående Storbreahø fristet storlig, men den får jeg heller ha til gode.

Smørstabbtindane m. fl. sett fra fortoppen
Fra fortoppen mot Tverrbotntindryggen videre nordvestover mot Sauhø. På andre siden av Leirdalen sees tinderekka nord til Loftet
Fra fortoppen med tilbakeblikk på Vestre Tverrbotntind. Over Søre Illåbre ruver Bukkehø og Skardstind samt Galdhøpiggen og Tverråtindane mer tilbaketrukket

For å ha optimalt utgangspunkt for morgendagens travers over Soleiebotntindane forlot vi Leirdalen og etablerte teltleir ytterst i Ringsdalen, samme flotte plass som en håndfull ganger før (sommeren 2006, pinsen og sommeren 2007, sommeren 2009 og pinsen 2012).

Celeber utsikt fra teltplassen i Ringsdalen. Foruten Ringstindar ser vi Lauvnostind og Nordre Soleiebotntind, deler av morgendagens travers