Kvannfjølli (24.08.2021)

Ascents Kvannfjølli (1,537m) 24.08.2021 12:44
Visits of other PBEs Treungvegen (565m) 24.08.2021 08:52
Hommovegen (770m) 24.08.2021 08:53

Dagen etter å ha fylt 56 år var det tid for Kvannfjølli i Tokke kommune. Nærmer seg ferdig med kommunetopper i Vestfold-Telemark. Bare Tinn og Hjartdal igjen etter denne. Meldt fint vær og lite vind så med start hjemme kl 06:00 kjørte jeg Mo-Byrteveien fra Dalen. Kjørte langs Byrtevann til Øvre Byrte og tok inn på Treungvegen. Fulgte denne i 5,8 km. Treunvegen er bomvei. Avgift på 50.- betales med Vipps. Etter 5,8 km ved Sveigefit går Hommovegen ned til venstre . Denne veien er stengt med bom. Det er sånn laget at grunneier må kontaktes for å leie nøkkel. Ingen info om telefon nummer ved bommen. Avtale om nøkkel må avtales på forhånd.

Her er oppdatert liste over grunneiere med telefonnummer:(oppdatert 26.08.2021)
Jon Aslak Austjord-917 65 525
Bjørg Navahaug – 466 65 065
John Utigard- 918 40 586
Hans Utistog – 913 37 639
Svein Vinjerui – 977 87 011

Jeg hadde bestemt meg for å droppe dette og hadde derfor med sykkel. Parkerte bilen ved siden av bommen og syklet 3 km på fin vei inn til stistart på Tangen, innerst i Byrtedalen. Rødmerket DNT-sti fortsetter da videre inn Byrtedalen og passerer Hestehomme og Brekkeroi. Innerst i dalen krysses elva og en går opp lia og inn i Tjørnebrotdalen. Ved Brekka, når en ser Heimre Brekkatjønni, så tar en av stien og går opp skaret mot toppen. Hold mot øst for å unngå de største steinene i skaret. Det er bratt men lettgått. To varder på toppen. Det er nok den lengst øst som representere toppen. Fantastisk 360 grader utsikt. Hårteigen i vest og Gaustatoppen i øst. Samme veg tilbake.
Totalt 24 km derav 6 km på sykkel. Totaltid med pauser 6 timer og 45 minutter.

Treungvegen bomstasjon. 50.- Vipps
Hommovegen. Bom. Fjollete opplegg.
Parkerte ved bommen og syklet videre.
Fin grusvei inn til Tangen
God plass til biler på Tangen....Hadde det bare vært enklere å komme gjennom bommen.