Rognliåsen i Bærum og et par til (29.06.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Briskehaugen (432m) 29.06.2021
Midtskoghaugen (465m) 29.06.2021
Rognliåsen (441m) 29.06.2021
Kombinert kjentmannspost- og topptur. Jeg parkerte ved bommen på Øvre Jonsrud og tok sykkelen fatt herfra. Det var en del stigning oppover til å begynne med, da første mål var Rognliåsen. Sykkelen ble parkert ved grinda inn mot småbruket, og jeg fulgte merket sti omtrent hundre meter langs gjerdet til jeg var rett ovenfor toppunktet. Dermed bar det over et gjerde, forbi en flokk sauer, over et gjerde til og så opp gjennom krattet til toppunktet. Ingen utsikt, og har heller ingen intensjoner om å komme tilbake hit! Er ikke så glad i topper som man må inn på folks eiendom for å besøke... Etterpå gikk jeg bort til kollen som ligger like nord for Rognliåsen. Denne er mye mer åpen og også skiltet som Rognliåsen, kanskje bare noen cm lavere.
Nå var det bare å sykle ned igjen fra kollen og fortsette videre mot NV etter kjentmannsposter. Veien passerer Briskehaugen, og jeg tok en liten avstikker opp til denne. Kort tur, litt kratt og hoggorm underveis, men åpen og fin på toppen.
Så ble det et par besøk til kjentmannsposter i nærheten før jeg avsluttet dagen med et besøk på Midtskoghaugen (465). Underveis var det god sti et godt stykke retning toppen, men selve toppen var godt begrodd. Ingen utsikt og tett skog.
Grinda inn til småbruket. Herfra går en merket sti langs gjerdet og forbi det nordligste toppunktet på Rognliåsen
Sparsomt med sikt fra toppen av Rognliåsen.
Det høyeste punktet på Rognliåsen ligger midt inne blant trærne, sett fra stien.
Den blåmerkede stien passerer rett over punktet litt lenger nord.