Øystre Torfinnstinden (21.08.2021)

Written by Klatrenorge (Knut Skallerud) GSM

Ascents Øystre Torfinnstinden (2,116m) 21.08.2021

Flott augustdag på Torfinnstinden

Helgetur til Rondane eller Jotunheimen?
Et uvær som gikk over Sverige og Trøndelag skulle gi tåke i nordlige Rondane fredag og lørdag formiddag. Vestover og på Østlandet var det meldt fint vær, så valget falt på Jotunheimen for Per Hunnes Hansen og Knut Skallerud.

Per har lenge ønsket å klyve opp på toppen av Torfinnstind eller som den heter Øystre Torfinnstinden. Den er jo synlig fra mange kanter i Valdres og rager majestetisk opp bak turisthytta Torfinsbu, som Olav Thon har reddet og som er gjort om til selvbetjeningskvarter for DNT`s medlemmer.

Første overnatting ble på stranda ved Bygdins østlige bredde, under Synshorn, like ved brygga til M/S Bitihorn som tok oss inn til Torfinsbu en helt utrolig vakker augustmorgen etter en frostnatt i våre nye telt.

Blant flere telt rett øst for Torfinsbu fant vi en flott leirplass, pakket klatresekken med sikringer, seler og tau, te, vann og mat, varme klær og ikke minst klatrehjelmer, men kom oss ikke av gårde før kl 11 med ønske om å gå traversen over Østre, Midtre og Vestre Torfinnstindene.
Båtens tidligrute ved 7-tiden gikk ikke nå i august, så vi fikk en sen start på vårt eventyr.

Varden på Øystre Torfinnstinden
Utsikt mot Midtre Torfinnstinden

Vi tok stien oppover mot Svartdalen, svingte vestover under fjellet,der det står en staur, men kom inn på en sti som gikk på et lavere nivå enn den riktige stien som går helt oppunder fjellet.
Da vi kom omtrent så langt vest som Nybua langt der nede ved vannet, steg vi på skrå oppover og kom til innstegspunktet der det nå stod en brøytestikke. Så tok vi opp til høyre og dreide mot venstre til punktet som er en smal kløft helt nederst i enden av store renna som kalles den 3. renna i fjellet.

Fra dette punktet tok vi stien oppover til venstre/vestover og svingte så tilbake over en kolle og tilbake mot renna igjen. Her holdt vi så litt til venstre oppover for å unngå steinspang og ras, videre opp på venstre siden av den karakteristiske klumpen midt i renna og videre oppover, der vi så svingte ut mot venstre/vestover og med litt klyving grad 2 som ikke var bare/bare med tung sekk og fjellstøvler.

Vel oppe ved varden var vi veldig i tvil om vi skulle fortsette traversen eller slite oss ned den løse renna med alle de løse gufne steinene, i både små og store størrelser.
Men været var fint, sol fra skyfri himmel, varmt og med en helt fantastisk utsikt.

På grunn av vår sene start, valgte vi å returnere ned renna. Vi gikk tilbake til der vi kom opp, lette til venstre nedenfor en liten varde, og fant et rappellpunkt i toppen av renna. Vi festet tauet og kastet det nedover til første hylle som var ca 20 meter under. Vårt 60 meter tau rakk imidlertid helt ned til bunnen av denne veggen og vi rappellerte ned, med 8-erne våre i klatreselene.

Veien videre ned er en 4-500 meter lang renne med så mange løse steiner som vi aldri på noen tur har opplevd i Norge. Et taulag kom bak oss og løste ut et mindre ras som dundret nedover renna. Heldigvis var vi da på høyresiden/vestsiden og langt unna steinene som kom susende nedover med bulder og brak.

Da Knut Skallerud og turkamerat Odd Petterson gikk traversen over Torfinnstindene og fjellrekka til Gjendebu for ca 20 år siden, gikk vi ikke opp denne renna. Da sikret vi opp lenger øst på fjellet, trolig opp midtrenna. Men der kreves fullt klatreutstyr.

Været var helt utrolig vakkert denne augustlørdagen, så da vi hadde kommet ned og ut av renna, satte vi oss ned, spiste brødskiver, drakk te, knasket sjokolade og nød utsikten både over Bygdin som lå foran oss og mot fjell i mange mils omkrets. Ikke en sky på himmelen og helt vindstille - sent i august!

Etter en 9 timers tur var vi nede ved teltene, laget oss middag og nøt augustkvelden før vi krøp i posene. Dagen etter ble det bærplukking og lang frokost da båten ikke gikk før kl 12.30.

Per på toppen
Knut nyter utsikten og finværet
Rim på teltene våre om morgenen. Øystre Torfinnstinden i bakgrunnen

For en gangs skyld har vi vært på en tur vi ikke anbefaler for andre.
Det er alt for mye løse steiner i renna til toppen.
Så mange løse steiner har vi ikke opplevd siden The Rolling Stones spilte på Telenor Arena.

Ta heller en annen tur fra perlen Torfinnsbu! For eksempel Knutsholstinden.