Hjasufsknatten (23.08.2021)

Written by Bamse (Gunnar W. Nilsson) GSM

Ascents Hjasufsknatten (802m) 23.08.2021 13:20

Jeg kjørte til Treungen/Tveitsund og videre fem km til Vik. Her var det en parkeringsplass på venstre side av veien. Plass til fem, seks biler. Godt synlig skilt ved traktorvei som viser veien til Hjaufsnatten. Fulgte ATV vei nesten til topp, bortsett fra de siste 2-3hundre meterne som var vardet sti til toppen. Bratt oppover de første to km, deretter flater det ut med en del kneiker oppover. Et stykke oppe er det skiltet en utsiktssti til venstre. Denne kan følges ca 6-7 hundre meter før en kommer ut på ATV-veien. På toppen ligger det forblåste linkbygget fra 50-tallet som var en del av forsvarets radionett. Dette ble lagt ned for ca 5 år siden og ble overtatt av grunneieren. Idag er dette gjort om til en moderne luksushytte. Flott utsikt på toppen. God rast på toppen i det fine været. Deretter fulgte samme vei ned igjen.

Sti i begynnelsen som går parllelt med ATV-veien.